Lufthansa jako pierwsza wprowadza dopłaty do zrównoważonego paliwa.

Lufthansa Jako Pierwsza Wprowadza Doplaty Do Zroacutewnowazonego Paliwa 27d8c78, NEWSFIN

Linie lotnicze zadbają o środowisko

Foto: Adobe Stock

Danuta Walewska

Wysokość dopłat do biletów jest uzależniona od długości podróży i będzie wahała się się od 1 euro do 72 euro. Obowiązują one przy rezerwacjach założonych od środy 26 czerwca i dotyczą podróży zaczynających się od 1 stycznia 2025. Będą one doliczane do ceny przelotu we wszystkich rejsach startujących w Unii Europejskiej oraz z krajów Wspólnoty do Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii. Dopłaty będą obowiązywać nie tylko w samej Lufthansie, ale także w pozostałych liniach należących do Grupy LH: Swiss International, Austrian Airlines, Brussels Airlines oraz Eurowings. Ta dopłata ma pokryć koszty droższego paliwa.

W przypadku biletu np. z Monachium do Londynu w klasie ekonomicznej dopłata wyniesie 2 euro, w biznesie — 3 euro. Jeśli ktoś jednak poleci Lufthansą z Warszawy do Nowego Jorku w klasie biznes, to dopłaci 3 euro za odcinek Warszawa-Frankfurt i już 27 euro za odcinek Frankfurt-Nowy Jork. Jeśli wybierze się w taką podróż klasa pierwszą, to dopłata wyniesie 3 euro (na trasie Warszawa-Frankfurt nie ma klasy pierwszej, więc obowiązuje stawka biznesowa) plus 54 euro za odcinek do Nowego Jorku. To wszystko są „zielone” dopłaty za podróż w jedną stronę.

Lufthansa jest pierwsza. Ale inne linie też wprowadzą zielone dopłaty

W komunikacie informującym o wprowadzeniu dopłat Lufthansa tłumaczy, że „dodatek środowiskowy” wynika z nakazu Unii Europejskiej , która wprowadziła obowiązek dolewania do kerozyny domieszki SAF. Nakaz latania na mieszance paliw, która jest przyjaźniejsza dla środowiska, ma obowiązywać we wszystkich krajach UE od początku 2025 r.

Grupa Lufthansy podkreśla jednocześnie, że przewoźnicy, którzy do niej należą, nie byliby w stanie przyjąć wszystkich nowych kosztów na siebie. Zapewne tak samo będą tłumaczyć tę podwyżkę ceny pozostałe linie unijne. Nie wiadomo, jak na razie, czy pójdą śladem LH i uznają jej stawki za warte naśladowania.

Dopłaty mają pomóc środowisku. I będą coraz wyższe

Tym bardziej, że będą one rosnąć. Dzisiaj udział SAF w rynku paliw lotniczych wynosi 0,53 proc. Ale w 2025 roku ma to już być 2 proc., 6 proc w 2030 r., by podskoczyć do 20 proc. w 2035 r. i 70 proc. w 2050 r.

Lufthansa już wcześniej starała się uświadomić swoim pasażerom, że latanie wiąże się z kosztami dla środowiska. I że trzeba płacić za złagodzenie skutków zmian klimatu.

Jesienią 2023 r. wprowadziła „zielone taryfy’. Były one o ok. 20 proc. wyższe, dostępne jedynie w klasie ekonomicznej i wiązały się z korzyściami, bo kupując taki bilet, pasażer zyskiwał 20 proc. więcej mil w programie lojalnościowym Miles&More i 20 proc. punktów kwalifikujących do utrzymania bądź podwyższenia statusu w programie. Prezes Grupy LH po kilku miesiącach tego eksperymentu narzekał, że zainteresowanie jest słabe, bo tylko ok 3 proc. pasażerów z nich korzysta.

„Zielone bilety” są zresztą nadal dostępne. W przypadku podróży w klasie ekonomicznej z Frankfurtu do Londynu koszt podróży dla jednej osoby to wydatek 281 euro. W porównaniu z 216 euro za najtańszy przelot Lufthansą na tej samej trasie.

Podczas ostatniej dorocznej konferencji Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) prognozowano, że w tym roku światowe linie lotnicze wydadzą na paliwo 291 mld dolarów, o 2,4 mld więcej niż rok wcześniej. Linie tłumaczyły, że ten wzrost wynika właśnie z konieczności tankowania SAF. Ciekawe jednak, że mimo rosnącego udziału SAF w zakupach, udział kosztów paliwa w kosztach ogółem ma spaść z 32 proc. w 2023 roku do 31 proc. w 2024 r.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *