Atak hakerski na znaną drogerię. Wyciekły dane klientów

Sieć drogerii Super-Pharm poinformowała o naruszeniu bezpieczeństwa danych osobowych swoich klientów. Przyczyną był atak hakerski. W wyniku incydentu nieuprawniona osoba uzyskała dostęp do informacji tj. imię, nazwisko, adres e-mail oraz hash hasła, a w niektórych przypadkach także data urodzenia i informacje o płci. Spółka zapewnia, że natychmiast podjęła działania zabezpieczające, aby zablokować dostęp i wyeliminować lukę w systemie. 

Atak Hakerski Na Znana Drogerie Wyciekly Dane Klientoacutew Ae72677, NEWSFIN

fot. janews /

"Wysyłamy tę wiadomość, ponieważ z przykrością musimy poinformować o naruszeniu ochrony danych dotyczącym serwisu Super-Pharm, służącego do sprzedaży internetowej produktów drogeryjnych i aptecznych. Przyczyną naruszenia był atak hakerski wykorzystujący lukę w zewnętrznym systemie Adobe Commerce (Magento – oprogramowanie sklepu internetowego), obsługiwanym przez zewnętrznego dostawcę" – poinformowała spółka w wiadomości e-mail przesłanej do klientów. 

Wyciekły dane klientów drogerii

Spółka wykryła wspólnie z dostawcą potencjalny wyciek 21 października 2024 r. Wyciek dotyczył części danych klientów drogerii. W wyniku incydentu nieuprawniona osoba pobrała z bazy danych Super-Pharm informacje dotyczące klientów, obejmujące: 

  • imię i nazwisko,
  • adres e-mail,
  • hash hasła do konta (kryptograficzny skrót chroniący hasło),
  • w niektórych przypadkach datę urodzenia oraz informacje o płci.

Ponadto w bazie znajdowały się szczegóły zamówień i rezerwacji, takie jak adresy dostawy i numery telefonów. Spółka zapewnia jednak, że brak jest dowodów na to, aby nieautoryzowane osoby uzyskały dostęp do tych dodatkowych informacji. Naruszenie nie objęło danych związanych z Klubem Super-Pharm ani danych logowania do aplikacji mobilnej Super-Pharm.

Spółka zapewnia, że hasła do logowania na konto były zahaszowane. Haszowanie to proces kryptograficzny, który służy do ochrony haseł poprzez ich zamianę na unikalny skrót (hash), zamiast przechowywania ich w oryginalnej formie.

Konsekwencje ataku dla klientów

Incydent może mieć różnorodne konsekwencje dla użytkowników serwisu drogerii Super-Pharm. Klienci w przesłanej wiadomości są ostrzegani przed następującymi zagrożeniami:

  1. Możliwe ataki na inne systemy: jeśli klient używał tego samego hasła w innych serwisach, osoby trzecie mogą próbować złamać hasła do kont.
  2. Spam i phishing: użytkownicy mogą otrzymywać niechciane oferty i być narażeni na próby wyłudzenia danych przez osoby podszywające się pod zaufane instytucje.
  3. Wykorzystanie adresu e-mail: atakujący mogą próbować używać adresu e-mail do zakładania kont w innych serwisach internetowych.

"Przepraszamy za wszelkie niedogodności związane z incydentem i zapewniamy, że traktujemy tę sprawę z najwyższą powagą. Kwestia bezpieczeństwa jest dla nas priorytetem, dlatego natychmiast podjęliśmy działania mające na celu zablokowanie nieautoryzowanego dostępu do systemu i wyeliminowanie źródła problemu" – podaje Super-Pharm.

Zaraz po wykryciu naruszenia Super-Pharm, we współpracy z dostawcą systemu, wdrożyła szereg środków mających na celu ochronę danych klientów i minimalizację ryzyka podobnych incydentów w przyszłości. Podjęte kroki obejmowały m.in.: zablokowanie dostępu, usunięcie luki w systemie, zgłoszenie incydentu do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a także do policji i zespołu CERT Polska.

oprac. DF

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *