Rynek pracy w Polsce stoi na progu przełomowych zmian, a ich kołem zamachowym będą zetki. Jak wynika z dostępnych analiz, w 2025 roku co piąty pracownik w Polsce będzie przedstawicielem tego pokolenia.
OLX Praca w swoim najnowszym raporcie analizuje zmiany, jakie wprowadzają młodzi. Z badań przeprowadzonych wśród pracodawców i pracowników z pokolenia Z wynika, że polskie firmy zmieniają się na lepsze.
W najnowszym raporcie OLX Praca prezentuje stanowiska przedstawicieli pracodawców oraz pokolenia Z w najważniejszych obszarach związanych z wykonywaniem pracy – wynagrodzeniem, zarządzaniem, organizacją pracy, samorozwojem oraz work-life balance.
Z przeprowadzonych analiz wynika, że w opinii pracodawców największą zachętą, skłaniającą zetki do podjęcia pracy jest wynagrodzenie.
Badania pokazują również, że 57% aktywnych zawodowo osób urodzonych po 1995 roku ocenia swoje zarobki jako adekwatne do ich doświadczenia. Pracodawcy wskazują, że istotną zmianą wprowadzoną pod wpływem postawy zetek jest wypracowanie w organizacjach przejrzystych zasad awansu finansowego oraz siatki wynagrodzeń.
Innym obszarem funkcjonowania organizacji, na który zdaniem badanych wpłynęła postawa zetek, jest zarządzanie. Jak podkreślali pracodawcy – obecność młodych pracowników przyczyniła się do zmiany sposobu organizacji pracy oraz ustalania i komunikowania celów przez przełożonych. Znajduje to odzwierciedlenie w badaniu SW Research – 67% badanych zetek przyznaje, że odkąd dołączyli do firmy, ich przełożony jasno wytycza im cele do realizacji.
A co z organizacją pracy? Ponad połowa badanych przyznała, że w firmie, w której obecnie pracują, uwzględniono ich preferencje dotyczące pracy zdalnej, hybrydowej, bądź stacjonarnej. Tylko co czwarty pytany uznał, że pracodawca nie zaspokoił jego oczekiwań w tym zakresie. Wyniki te potwierdzają opinie pracodawców, spośród których blisko połowa stwierdziła, że pracownicy pokolenia Z wpłynęli na bardziej elastyczne podejście ich firmy do form świadczenia pracy.
„Rola przedstawicieli pokolenia Z na rynku pracy z każdym rokiem będzie coraz istotniejsza. Znaczenie to będzie większe dzięki rosnącej w siłę reprezentacji Zetek, ale przede wszystkim dzięki zmianom, których oczekują one od firm. Dzisiaj te oczekiwania mogą budzić skrajne emocje i prowadzić do negatywnych ocen całego pokolenia. Ale jeśli dogłębnie je przeanalizujemy, to większość z nas doceni na przykład to, że wielu z przedstawicieli pokolenia Z przyczynia się do osiągnięcia równowagi między pracą i życiem prywatnym” – mówi Jolanta Święcicka, senior marketing specialist, odpowiedzialna za kampanię OLX Praca.
Kwestiami istotnymi zarówno z perspektywy zetek, jak i pracodawców, są samorozwój oraz równowaga między pracą i życiem prywatnym. Pierwsza jest sposobem na zniwelowanie powstającej na rynku pracy luki kompetencyjnej, druga – przyczynia się do budowania dobrostanu pracowników. Okazuje się jednak, że jedynie co czwarty ankietowany pracodawca zgodził się ze stwierdzeniem, że pracownicy z pokolenia Z wpłynęli na rozbudowę oferty szkoleń, kursów i praktyk dla pracowników w obszarach, w których chcieliby rozwijać swoje umiejętności.
Z drugiej strony 50% młodych deklaruje, że firmy zapewniają im rozwój zawodowy i wspierają w poszukiwaniu optymalnych dróg rozwoju. Zetki doceniają też starania pracodawców na rzecz tworzenia wielopokoleniowych zespołów, umożliwiając tym samym transfer wiedzy i umiejętności między ich członkami (z taką opinia zgadza się 57% badanych).
Obszar, w którym widoczne jest mniejsze zadowolenie Z, to rozwiązania wspierające zdrowie psychiczne. I chociaż badania przeprowadzone wśród pracodawców wskazują, że młode pokolenie miało znaczący wpływ na rozszerzenie pakietu tego typu działań, to 33% badanych Zetek przyznało, że w ich firmach brakuje tego typu programów.
„Nasz raport to z jednej strony analiza obecnej sytuacji na rynku pracy, a z drugiej cenna wskazówka dla pracodawców, którzy już teraz rekrutują najmłodszych pracowników. Wielu z ich obawia się Zetek, ponieważ wyobrażenia o ich pracy opierają o funkcjonujące w opinii społecznej stereotypy. My zaś chcemy pokazać, że to kreatywne, świadome swojej wartości pokolenie, któremu będziemy zawdzięczali wiele pozytywnych zmian na rynku pracy” – komentuje Artur Kołpowski, jobs and services director w OLX.