Szwedzka marka Volvo to synonim bezpieczeństwa

Wśród wielu samochodowych marek tylko dla jednej synonimem jest słowo „bezpieczeństwo”. Żadna nie kojarzy się z bezpieczeństwem drogowym tak bardzo jak Volvo.

To właśnie ta marka wprowadziła pasy bezpieczeństwa, opracowała bezpieczne karoserie, rozwija elektroniczne systemy wspomagające kierowcę i pomagające uniknąć wypadków drogowych.

Poważny problem społeczny

Są one jednym z poważniejszych problemów społecznych współczesnego świata. International Transport Forum, czyli organizacja ministrów transportu wylicza, że (według wstępnych danych) liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w 2023 roku zmalała o 2,8 proc. w stosunku do 2022 roku.

Raport WHO o bezpieczeństwie ruchu drogowego także notuje lekki spadek, ale mimo to na drogach zginęło 1,19 mln osób. Wypadki drogowe są główną przyczyna zgonów osób młodych, w wieku od 5 do 29 lat. Ponad połowa ofiar na drogach to piesi, rowerzyści i motocykliści, czyli najsłabiej chronieni użytkownicy dróg.

W Unii Europejskiej zginęły na drogach w 2022 roku 20 634 osoby, a 1,13 mln odniosło rany. W przeliczeniu na milion mieszkańców, życie straciło 46 osób, gdy dekadę wcześniej 60.

Poprawa nastąpiła dzięki lepszej sieci drogowej, co szczególnie widoczne jest w Polsce, zaostrzeniu wymagań i kontroli przestrzegania przepisów (np. fotoradary), ale także coraz lepszej konstrukcji samochodów.

Wspomaganie kierowców

Współczesne auta naszpikowane są systemami wspomagania kierowcy, które nie tylko zmniejszają jego zmęczenie, ale wprost przyczyniają się do redukcji ofiar na drogach. Przykładem może być aktywny tempomat, który wykryje przed autem przeszkodę i samoczynnie uruchomi hamowanie, jeżeli spóźni się z reakcją kierowca. Podobnie działają elektroniczne systemy wykrywające niechronionych użytkowników dróg.

Do tego dochodzą liczne systemy, np. automatycznie odczytujące znaki drogowe (przede wszystkim limity prędkości), utrzymujące auto w pasie ruchu oraz zapobiegające blokowaniu hamulców podczas hamowania.

Elektronika staje się na tyle ważnym orężem w walca o bezpieczeństwo, że Komisja Europejska po raz kolejny rozszerzyła standardy wyposażenia aut osobowych, wprowadzając od 7 lipca nowe wymagania, nazwane General Safety Regulation. Wśród nich znajdują się m.in. kamery lub czujniki cofania, systemy oceniające kondycje i skupienie kierowcy, czarne skrzynki pozwalające odczytać parametry ruchu pojazdu tuż przed wypadkiem. Dodatkowe wyposażenie przyczyni się do uratowania do 2038 roku przed śmiercią 25 osób oraz 140 tys. przed kalectwem, szacuje KE.

Niezależne rankingi

W mnogości rozwiązań technicznych łatwo pogubić się. Pomocą w orientacji które z nich są wartościowe służą rankingi przygotowywane przez pozarządowe organizacje badawcze. W Europie jest to Euro NCAP, które bada zarówno bezpieczeństwo bierne (zdolność samochodu do ochrony kierowcy i pasażerów w czasie zderzenia) jak i czynne (uniknięcie wypadku).

W testach Euro NCAP Volvo od wielu lat zajmuje czołowe pozycje. W 2017 roku Volvo XC60 otrzymał 5 gwiazdek w teście bezpieczeństwa. Ochrona pasażerów uzyskała 98 proc. na 100 punktów możliwych, ochrona dzieci 87 proc., pieszych 76 proc., a systemy wspomagania kierowcy uzyskały 95 proc.

Odpowiednikiem EuroNCAP jest w USA Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Powołany przez zakłady ubezpieczeniowe, IIHS prowadzi testy zderzeniowe nowych aut i od 1995 roku publikuje ranking.

Pod koniec 2023 roku IIHS przyznało Volvo XC60 model roku 2024 tytuł Top Safety Pick czyli najbezpieczniejszego samochodu. Auto uzyskało najwyższą ocenę w testach zderzeniowych przy uderzeniu z przodu, specjaliści IIHS podkreślają, że cała sylwetka zarówno kierowcy jak i pasażerów jest chroniona. Uderzenie z boku wykazało wzorową ochronę głowy i klatki piersiowej, ale słabszą miednicy, co obniżyło ocenę o jeden stopień. W przypadku fotelików dziecięcych amerykańscy specjaliści pochwalili małą siłę z jaką należy wpiąć fotelik, skrytykowali jednak trudność w manewrowaniu fotelikiem wokół punktów zaczepienia.

Życie potwierdza wyniki badań

Prowadzone w laboratoriach zderzeniowych próby mają bardzo wierne przełożenie na realny świat. Opublikowana przez IIHS w 2023 roku lista pojazdów o najniższym wskaźniku śmiertelności kierowców obejmuje Volvo XC60 z napędem na 4 koła. Poza nim znajdują się na niej dwa małe, dwa średnie i jeden duży samochód, a także sześć małych i 10 średniej wielkości SUV-ów.

Dane IIHS wskazują, że w przypadku szwedzkiej marki, na milion zarejestrowanych XC60 przypadło pięciu zabitych kierowców w latach 2018-2021, natomiast dla najmniej bezpiecznych marek i modeli ofiar było 80-200.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *