To już koniec uciążliwego przeszukiwania i zakupów online. Agent AI zajmie się wszystkim
Piotr Mazurkiewicz
Agent AI wykona zakupy samodzielnie
Mastercard wprowadza nowe rozwiązanie we współpracy z Microsoftem oraz innymi czołowymi firmami z branży sztucznej inteligencji. Celem jest stworzenie niemal całkowicie autonomicznego systemu, znanego jako agent AI, który będzie w stanie dokonywać zakupów online i opłacać je w imieniu konsumentów.
Podobny projekt niedawno zapowiedziała także Visa. – Już wkrótce użytkownicy będą korzystać z agentów AI, którzy na rzecz klientów będą przeglądać oferty, podejmować decyzje, dokonywać zakupów oraz zarządzać transakcjami. Nie tylko klienci, ale również banki oraz sprzedawcy powierzą agentom AI odpowiedzialność za płatności – mówi Jack Forestell, odpowiedzialny za strategię w firmie Visa. – Tak jak miało to miejsce przy przejściu z zakupów stacjonarnych na internetowe, a następnie mobilne, wyznaczamy kierunek dla nowej ery handlu. Agenci AI będą mogli wyszukiwać, nabywać i płacić w imieniu konsumentów na podstawie ich wcześniej ustalonych preferencji. Każdy użytkownik ustala własne limity, a Visa wspiera zarządzanie resztą – dodaje.
To może oznaczać ogromną zmianę dla całego sektora. – Agenci AI, zintegrowani z systemami płatności, takimi jak Visa i Mastercard, będą zdolni do działania w sposób autonomiczny. W oparciu o preferencje użytkownika, jego historię zakupów, a nawet analizę emocji, będą podejmować decyzje dotyczące zakupów – od codziennych produktów spożywczych po bardziej zaawansowane zakupy, takie jak elektronika czy usługi. Dla konsumentów to nie tylko wygoda, ale również oszczędność czasu – mówi Bogumił Fedoryj z Get Noticed, agencji digital marketing 360°. – Z perspektywy branży e-commerce oznacza to jednak poważne wyzwania. Rywalizacja o uwagę użytkowników przeniesie się na poziom algorytmów. Teraz nie człowiek będzie przeglądał oferty, lecz sztuczna inteligencja, która błyskawicznie porówna ceny, jakość towarów oraz opinie innych osób. Sklepy internetowe będą musiały dostosować się do nowych warunków, inwestując w optymalizację swoich ofert pod kątem algorytmów – od precyzyjnych opisów produktów po dynamiczne ceny, które automatycznie dostosują się do konkurencyjnych ofert – dodaje.
Polacy jeszcze zaczekają
Obaj najwięksi gracze rynku płatności na razie nie prowadzą testów tego typu rozwiązań w Polsce. Również lider polskiego rynku e-handlu, czyli Allegro, na razie jedynie obserwuje sytuację. – Rzeczywiście, to jeden z wielu trendów, które monitorujemy i analizujemy. Na chwilę obecną jednak nie