W środę Komisja Europejska nałożyła grzywny w wysokości 500 mln euro na Apple i 200 mln euro na Meta, organizację macierzystą Facebooka, Instagrama i WhatsApp, za naruszenie Digital Markets Act (DMA). Jest to pierwszy przypadek, w którym UE ukarała firmy technologiczne za naruszenie przepisów DMA.
Komisja Europejska wskazała, że Apple naruszyło przepisy, uniemożliwiając twórcom aplikacji promowanie ich ofert poza sklepem App Store.
Zgodnie z DMA, twórcy aplikacji mają prawo informować konsumentów o alternatywnych sposobach sprzedaży poza sklepem Apple i przekierowywać użytkowników do tych opcji bezpłatnie. EC twierdziła, że firma nie spełniła tego wymogu i zamiast tego nałożyła na twórców więcej ograniczeń, uniemożliwiając im pełne marketingowanie swoich produktów poza sklepem firmy. W rezultacie użytkownicy zostali pozbawieni możliwości zbadania alternatywnych, często bardziej przystępnych cenowo opcji.
Dlatego w środę KE nałożyła na Apple karę w wysokości 500 milionów euro i zobowiązała do naprawienia tych błędów.
W przypadku Meta, EC ustaliła, że firma naruszyła postanowienie DMA dotyczące zapewnienia konsumentom opcji . Dotyczy to strategii reklamowej „zgoda lub zapłata”, którą firma wdrożyła w listopadzie 2023 r. na Facebooku i Instagramie.
KE wyjaśniła, że Meta zmusza użytkowników do wyboru między zezwoleniem na wykorzystanie ich danych do celów reklamowych a zapłatą za unikanie oglądania reklam. Nie przedstawiła im również żadnych alternatywnych opcji, w tym możliwości określenia, jakie dane będą udostępniane reklamodawcom. Zgodnie z DMA firmy muszą uzyskać zgodę użytkowników na łączenie ich danych osobowych z usługami, a ci, którzy nie wyrażą zgody, powinni mieć możliwość wyboru usługi, która minimalizuje wykorzystanie ich danych osobowych.
Prawdą jest, że po rozmowach z Komisją Meta uruchomiła zmienioną wersję modelu reklamowego w listopadzie 2024 r., podobno wykorzystując dane osobowe użytkowników w mniejszym zakresie. To nowe podejście jest nadal rozpatrywane przez KE. Nie zmieniło to jednak decyzji Komisji, która w środę skutkowała nałożeniem na Meta grzywny w wysokości 200 mln euro za naruszenie przepisów DMA.
Zapytany przez reporterów o stosunkowo skromne kary, biorąc pod uwagę, że DMA dopuszcza grzywny w wysokości do