Tak ma wyglądać CPK
Danuta Walewska
Ta kwota ma sfinansować dalsze prace przygotowawcze i projektowe oraz najważniejsze prace budowlane.
Projekt jest mniej ambitny od planowanego przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, za to bardziej realny w realizacji.
– W zaktualizowanym Programie Wieloletnim na lata 2024-2032 przyjęliśmy możliwe do dotrzymania harmonogramy prac CPK. Urealnione zostały również założenia finansowe , co pozwoli nam krok po kroku zrealizować projekt CPK – mówił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury. Zapisane w programie finansowanie pozwoli m.in. na kontynuację zaawansowanych już prac projektowych (w przypadku Łodzi także trwających prac w terenie), a także wykup nieruchomości i realizację właściwych robót budowlanych.
Lotnisko Chopina do zamknięcia. Koszty budowy w dół
Jak czytamy w komunikacie po posiedzeniu rządu, uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób zapewniona zostanie rentowność CPK. Najpóźniej w końcu roku 2032 wystartują z nowego lotniska pierwsze samoloty. Wtedy także ruszy Kolej Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. W tym samym czasie powinny już być mocno zaawansowane prace budowlane, także na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania.
Po weryfikacji zaawansowania Programu CPK zmniejszono planowane wydatki w formie emisji obligacji w kolejnych latach. W aktualizacji Programu maksymalna roczna wartość zaangażowania Skarbu Państwa w tej formie wynosi ok. 11,5 mld zł. Wcześniej było to ponad 13 mld zł. Do 2032 r. wartość planowanych inwestycji lotniskowych CPK to 42,7 mld zł. Urealniony harmonogram zakłada uruchomienie Lotniska CPK – zintegrowanego z podziemnym dworcem kolejowym – w 2032 r.
Natomiast w 2032 r. mają zakończyć się testy systemów i procesy certyfikacji lotniska. Wtedy ma ono być administracyjnie i organizacyjnie gotowe do uruchomienia, co oznacza, że zakończenie budowy musi nastąpić co najmniej kilka miesięcy wcześniej.
34 mln pasażerów rocznie na lotnisku
Program przewiduje środki na budowę terminala pasażerskiego, który w pierwszym etapie umożliwi obsługę do 34 mln pasażerów rocznie.
Według prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), które cały czas są aktualizowane, taka przepustowość wystarczy przynajmniej do końca 2035 r. W kolejnych etapach ma ona wzrosnąć do 44 mln osób. Co ważne dla przyszłych pasażerów, rozbudowa jest możliwa bez istotnego wpływu na prowadzone operacje lotnicze.
Powierzchnia terminala pasażerskiego została dostosowana do niezbędnej przepustowości i wynosi teraz 400 tys. mkw. W ramach inwestycji lotniskowych planowana jest budowa m.in. dwóch równoległych dróg startowych o długości 3 800 m każda, wraz z systemem dróg kołowania i płyt postojowych.
Aktualizacja Programu Wieloletniego zakłada, że na finansowanie komponentu kolejowego CPK, w tym budowę kolejowej linii „Y”, która połączy Warszawę z CPK, Łodzią, a dalej – rozwidlając się w Sieradzu – z Wrocławiem i Poznaniem, zostanie przeznaczonych ponad 76,8 mld zł – z emisji obligacji i dofinansowania UE.
Jak szybko pojadą KDP
Parametry dla nowych linii Kolei Dużych Prędkości CPK to m.in. prędkość projektowa nawet do 350 km/godz. Celem projektowanych linii KDP jest umożliwienie przejazdu w relacjach obsługujących największe potoki pasażerskie szybkimi połączeniami w czasie do 100 minut.
Program zakłada, że do końca 2032 r. zostanie uruchomiona pierwsza linia KDP z Warszawy do Łodzi (wraz z 4,6-kilometrowym tunelem w tym mieście) oraz stacją kolejową CPK zintegrowaną z terminalem lotniska. Roboty budowlane dla tunelu w Łodzi już się rozpoczęły, dla dworca pod lotniskiem CPK gotowy jest projekt budowlany.
Dla pozostałej części odcinka Warszawa – Łódź (oraz innych fragmentów „Y”) dokumentacja budowlana jest jeszcze opracowywana. Szacowany czas przejazdu pociągu z Warszawy Centralnej do CPK to 20 min, a do Łodzi ok. 40 min.
Koleje też pojadą po nowemu. Pomysł jest bardziej logiczny
– Wersja Programu Wieloletniego przygotowana przez naszych poprzedników nie przewidywała uruchomienia jednocześnie z linią Warszawa – CPK – Łódź ponad 9-kilometrowego tunelu pod Odolanami, na zachodnim wylocie ze stolicy. Planowano więc otworzyć lotnisko z obsługą kolejową poprzez łącznicę do istniejącej linii kolejowej w rejonie Brwinowa, co znacząco wydłużyłoby czas przejazdu. Zmiana na lepsze jest taka, że obecnie w programie są pieniądze także na tunel pod Odolanami – mówi wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Program Wieloletni z października 2023 r. nie obejmował swoim zakresem także budowy łącznic między Centralną Magistralą Kolejową (CMK) i lotniskiem CPK. Dopiero obecnie w spółce trwają zaawansowane analizy w celu przyspieszenia budowy łączników kolejowych z CMK, które umożliwią wygodniejszy dojazd na lotnisko CPK od strony Krakowa i Katowic.