Sztuczna inteligencja niesie ze sobą tyle szans, ile zagrożeń. Amerykańska Federalna Komisja Łączności (FCC) przyjrzała się ciemnej stronie AI. Od czwartku automatyczne połączenia telefoniczne wykorzystujące głosy generowane przez sztuczną inteligencję są w Stanach zakazane.
Sztuczna inteligencja od roku przeżywa gorączkę popularności. Mówią o niej wszyscy, często w superlatywach. Bez wątpienia spółki w nią zaangażowane dają zarobić inwestorom, a hossa AI na Wall Street jeszcze przyspiesza.
Firmy przekonują się, że sztuczna inteligencja pomaga w biznesie, bo można oszczędzić czas i pieniądze. Niektóre wykorzystują ją do odpowiadania na e-maile klientów, ale inne potrafią paść ofiarą oszustw z wykorzystaniem AI i stracić niemal 25 mln dolarów.
Głos Joe Bidena wygenerowany przez AI
Wraz z popularyzacją AI rosną obawy o fake newsy – fałszywe informacje, zdjęcia czy nagrania wygenerowane przez sztuczną inteligencję. W styczniu w USA rozpętała się burza, gdy wyborcy usłyszeli wygenerowane przez sztuczną inteligencję nagranie głosu prezydenta Joe Bidena. Skierowano je do tysięcy wyborców w New Hampshire, a wzywano w nim do nieuczestniczenia w prawyborach stanu. "Zachowaj swój głos na listopadowe wybory" – brzmiała wiadomość telefoniczna od fałszywego Joe Bidena.
"Źli aktorzy wykorzystują głosy generowane przez sztuczną inteligencję w niezamówionych automatycznych połączeniach, aby wyłudzić bezbronnych członków rodziny, naśladować celebrytów i wprowadzać w błąd wyborców" – stwierdziła w oświadczeniu przewodnicząca FCC Jessica Rosenworcel.
FCC przestrzega, że osobom łamiącym prawo grożą surowe kary, których maksymalna wysokość wynosi ponad 23 000 dol. za jedno połączenie. Agencja nie rzuca słów na wiatr, bowiem w 2021 roku nałożyła 5 mln dolarów kary na na Jacoba Wohla i Jacka Burkmana za fałszywe ostrzeganie wyborców, przeważnie na obszarach zamieszkałych przez Afroamerykanów, że głosowanie korespondencyjne może zwiększyć ryzyko aresztowania, windykacji i przymusowego szczepienia – odnotowuje Business Insider.
Konsumenci atakowani przez automatyczne połączenia
Zgodnie z prawem ochrony konsumentów telemarketerzy zasadniczo nie mogą używać automatycznych lub nagranych wcześniej wiadomości głosowych do dzwonienia na telefony komórkowe, a także nie mogą wykonywać takich połączeń na telefony stacjonarne bez uprzedniej pisemnej zgody odbiorcy połączenia.
W czwartowym oświadczeniu FCC stwierdziła, że osoby chcące wykonywać automatyczne połączenia "muszą uzyskać uprzednią wyraźną zgodę strony wywoływanej przed wykonaniem połączenia wykorzystującego sztuczny lub nagrany głos, symulowany lub generowany za pomocą technologii AI".
Według szacunków YouMail (usługa blokowania automatycznych połączeń – red.) w 2019 r. liczba automatycznych połączeń wykonanych w USA osiągnęła najwyższy poziom około 58,5 miliarda. W 2023 roku liczba ta była bliższa 55 miliardom – podaje CNN.