„`html

Wjazd to nie jedynie praktyczna powierzchnia przed domem – to obszar, który powinien zapewniać bezpieczeństwo i jednocześnie być wygodny dla osób go użytkujących. Aby dobrze wywiązywać się ze swojego zadania, trzeba go opracować biorąc pod rozwagę kilka istotnych elementów. Doradzamy, na co warto zwrócić szczególną uwagę.


Zakłada się, że wjazd przed domem powinien być nieco większy niż standardowe stanowisko postojowe. Jego minimalna rozpiętość to od 2,5 do 3 metrów, a długość – 5 metrów. Rzecz jasna, to absolutne minimum i im więcej przestrzeni na niego zarezerwujemy, tym wykonywanie manewrów będzie prostsze i przyjemniejsze. Ma to ogromne znaczenie szczególnie, gdy garaż ulokowany jest poniżej poziomu drogi, co nierzadko ma miejsce we współczesnym budownictwie. Obecnie wjazdy najczęściej wznosi się z kostek lub płyt betonowych, ponieważ takie rozwiązanie jest nieskomplikowane, solidne i szybkie w realizacji, a sama powierzchnia – łatwa w pielęgnacji. Jedynym technicznym warunkiem, na który warto skierować uwagę jest grubość elementów, z których tworzymy nawierzchnię wjazdu. Winna ona wynosić przynajmniej 6 cm, kiedy mają na nim parkować pojazdy do 3,5 tony. Dobrze dobrana grubość kostek czy płyt gwarantuje odpowiednią odporność i brak pęknięć podłoża. Przy większej wadze pojazdów grubość elementów betonowych powinna wynosić 8, 10, a nawet 12 cm, co umożliwi efektywniejsze roznoszenie obciążeń. Każdy wytwórca dołącza do swych wyrobów specyfikację właściwości użytkowych i tam znajdują się informacje o przeznaczeniu danego wyrobu – czy dedykowany jest do ruchu pieszych, lekkiego ruchu kołowego dla pojazdów do 3,5t, czy pojazdów ciężarowych o wadze powyżej 3,5t. O ile wybudowanie wjazdu na równym terenie nie stwarza większych kłopotów, o tyle zrealizowanie pochyłości prowadzącej do garażu podziemnego wymaga wiedzy kilku istotnych zasad.



Pod górę zawsze trudniej
Uznaje się, że nachylenie podłoża (pochyłości) wjazdu nie powinno przekraczać 25 procent. Jego szerokość natomiast nie może być mniejsza niż trzy metry. Dobrą praktyką są także wypłaszczenia, czyli płaskie fragmenty na początku i na końcu zjazdu. Wykonanie pochyłości, przy której można również stosować łuki (przy dużych różnicach w wysokości terenu) nie odbiega zasadniczo od kładzenia standardowej powierzchni. Należy zachować dużą dokładność, odmierzyć całość i zachować spadki. W przypadku pochyłości do podziemnego garażu, należy zatroszczyć się o adekwatne odprowadzanie wody deszczowej przez drenaż i odwodnienia. Szczególnie ważne jest miejsce znajdujące się w najniżej położonym punkcie, który zazwyczaj jest umiejscowiony przy wjeździe do garażu. Chroni ono bowiem pomieszczenie przed zalaniem podczas obfitych opadów. Zaleca się, aby w pobliżu odwodnienia był osadzony przewód grzejny, który w sezonie zimowym umożliwia roztapianie lodu. Powinno być ono też wyposażone w osadnik mułu służący do wyłapywania zanieczyszczeń, ale przede wszystkim podpięte do sieci kanalizacji deszczowej. Warto również zadbać o zabezpieczenie boków zjazdu w celu powstrzymania napływu wody i brudu z otoczenia wjazdu. Można je wykonać na przykład z murków, pustaków betonowych czy obrzeży. W przypadku płaskich wjazdów systemy odprowadzające wodę i zabezpieczenia boków nie będą miały tak dużego znaczenia, ale również należy o nie zadbać. W obu przypadkach, by zredukować dopływ wody, warto rozważyć użycie ażurowych płyt betonowych, które samoczynnie odprowadzą część wody do ziemi.




Naturalne odwodnienie
Kostki ażurowe to rozwiązanie, które wspiera naturalną retencję wody. Dzięki swojej strukturze umożliwiają przenikanie wody do gruntu, ograniczając ryzyko zalania i obciążenia systemów kanalizacji deszczowej. Co ważne, nie potrzebują dodatkowych instalacji odwadniających – upraszcza to realizację i zniża koszty budowy wjazdu. Przykładem są ażurowe kostki Polbruk Ekotetka i popularna Meba, które zapewniają powierzchnię biologicznie czynną na poziomie odpowiednio 15% i 40%, a jednocześnie spełniają wymogi techniczne dla lekkiego ruchu samochodowego. Wśród dostępnych na rynku płyt ażurowych, największym udziałem powierzchni biologicznie czynnej, bo do aż 50%, może poszczycić się płyta Ekotech. Warto też zwrócić uwagę na kostkę Ekol dedykowaną na wjazdy dla samochodów powyżej 3,5t. Jej powierzchnia biologicznie czynna wynosi 27%. Dzięki identycznym wymiarom kostek ażurowych z klasycznymi kostkami brukowymi, można je bez trudu połączyć w spójne kompozycje. Ażurowe podłoża są rekomendowane przez ekspertów, ponieważ są praktycznym rozwiązaniem poprawiającym bezpieczeństwo użytkowania wjazdu w warunkach obfitych opadów, a zarazem są wyrazem troski o środowisko naturalne. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, jeśli chcemy stworzyć bezpieczny wjazd?



Antypoślizgowa nawierzchnia
Wybierając kostkę lub płyty na wjazd warto przyjrzeć się wykończeniu i rozmiarowi elementów do wybudowania nawierzchni. W kontekście wyboru kostek ażurowych nie ma to większego znaczenia, lecz w przypadku pełnych już może być istotne. W większości dostępnych produktów wykończenie płyt i kostek betonowych jest gładkie. Można je bez obaw stosować na wjazdach, ale lepszą przyczepność kół pojazdu zapewnia szorstka i teksturowana nawierzchnia. Takie wykończenie mają na przykład wielkoformatowe płyty Plano Mix (30×80, 40×80 i 50×80 cm) o fakturze drobnopłukanej, dostępne w dwóch melanżowych szarościach: inez (jasny odcień) i ardo (ciemny). Interesującą propozycją wydają się również niewielkie kostki o płukanej fakturze, takie jak Avanti (7,3/5,3×9,1; 8,3/6,3×9,1; 9,3/7,3×9,1; 10,3/8,3×9,1 oraz 11,3/9,3×9,1 cm) czy Napoli (7×14; 14×14; 21×14 cm). Obie w tej fakturze są dostępne w dwóch kolorach – szarym i grafitowym, a Avanti dodatkowo w brązowym. Fakturę płukaną mają też nieco większe kostki Trento (13,9×10,4; 13,9×13,9; 13,9×15,7; 13,9×17,4; 13,9×19,2; 13,9×20,9 cm) i Ideo (24×12; 24×16; 30×16; 30×20; 40×20 cm) oraz Ideo w wersji bianka, ritmo, inez i ardo. Małe i średnie elementy zapewniają dodatkową korzyść na stromych wjazdach – poza szorstką, zwiększającą przyczepność strukturą, liczba „fug” między nimi jest dość duża, co dostarcza dodatkowego punktu oparcia dla ogumienia samochodów. Wjazd zimą staje się obszarem szczególnie wymagającym – niska temperatura, opady i oblodzenie mogą istotnie wpłynąć na wygodę i bezpieczeństwo jego użytkowania. Co można zatem zrobić, aby w warunkach zimowych zwiększyć bezpieczeństwo korzystania z wjazdu?





Dobre rozwiązania na zimę!
Tutaj od razu przychodzą na myśl dwa rozwiązania – systemy przeciwoblodzeniowe i dobre oświetlenie. Te pierwsze radują się dużą popularnością szczególnie w rejonach, gdzie zimy są dłuższe i obfite w opady śniegu. Wynika to z czystej praktyczności inwestorów, którzy w ten sposób pragną zaoszczędzić cenny czas i uniknąć wymagającego wysiłku odśnieżania. Ważnym aspektem jest również dbałość o nawierzchnię i jej właściwą eksploatację. Systemy grzejne umiejscowione pod wjazdem czy chodnikiem rozpuszczają śnieg i lód, które w dłuższym okresie mogą mieć niszczycielski wpływ na jego kondycję. Pozwala to również uniknąć stosowania soli, która często wywołuje nieestetyczne wykwity oraz działa negatywnie na środowisko. Gdy zdecydujemy się na takie rozwiązanie warto rozważyć zastosowanie automatyki, która będzie włączać system wtedy, gdy jest to konieczne, co jest sporą oszczędnością. Trzeba też pamiętać, że rodzaj systemu przeciwoblodzeniowego należy dopasować do budowy wjazdu. W przypadku krótkich konstrukcji o małym nachyleniu zaleca się użycie mat lub kabli grzejnych układanych na szerokość rozstawu kół pojazdu. Jeśli natomiast wjazd jest długi, mocno nachylony lub charakteryzuje się dużym natężeniem ruchu, eksperci zalecają ułożenie systemu na całej powierzchni. Warto także zadbać o jego dobre oświetlenie. Wie to każdy, kto chociaż raz manewrował samochodem na nieoświetlonym parkingu. Linie naprowadzające można zamontować bezpośrednio w podłoże i dodatkowo umieścić oświetlenie średnie i wysokie tak, żeby było jasno na całym wjeździe. Aby zaoszczędzić, warto zainwestować również w czujniki, które będą włączać oświetlenie tylko wtedy, gdy wykryją ruch.



Wygląd też się liczy
Chociaż trwałość i bezpieczeństwo wjazdu są kluczowe, nie należy zapominać o jego prezencji. To właśnie wjazd często jako pierwszy wita domowników i gości, stając się wizytówką posesji. Odpowiednio wybrane formaty, faktury i barwy powierzchni mogą uwydatnić charakter architektury budynku, harmonijnie współgrać z ogrodem lub stanowić kontrastowy detal. Na wjeździe bardzo efektownie prezentuje się długa i wąska (28x7cm) kostka Polbruk Metrik. Występuje ona w dwóch fakturach – gładkiej i obijanej, modnych szarościach i kolorze zardzewiałej blachy – korten. To, co odróżnia ją spośród innych kostek dedykowanych na wjazd, to możliwość ułożenia jej w elegancką jodełkę. Warto też zwrócić uwagę na kostki Toledo, Triada i Commix. Toledo i Commix umożliwiają tworzenie atrakcyjnych mozaikowych układów, które dobrze komponują się z niemal każdym stylem. Triada, dzięki trzem zróżnicowanym formatom, pozwala na swobodne kształtowanie nawierzchni i dopasowanie jej do charakteru posesji. Dodatkowym walorem jest możliwość zestawiania jej z kostką Ekotriada, która nie tylko efektownie się prezentuje, lecz także zapewnia 14% powierzchni biologicznie czynnej.



Podsumowując, projektując wjazd – zwłaszcza prowadzący do podziemnego garażu – warto zwrócić szczególną uwagę na detale, które realnie oddziaływują na bezpieczeństwo i komfort użytkowania. Wybór odpowiednich elementów, skuteczne odwodnienie, systemy antyoblodzeniowe oraz odpowiednie oświetlenie z czujnikami ruchu to rozwiązania, które podnoszą funkcjonalność powierzchni i ograniczają ryzyko w ciężkich warunkach atmosferycznych. Bezpieczny wjazd to nie przypadek – to efekt przemyślanych decyzji projektowych, które przekładają się na komfort codziennego użytkowania przez cały rok.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Polbruk S.A. – to jeden z czołowych producentów kostki brukowej, płyt betonowych oraz małej architektury w Polsce. Jest częścią międzynarodowego koncernu CRH plc – jednego z najważniejszych dystrybutorów materiałów budowlanych na świecie. W ofercie Polbruk można znależć produkty z segmentów – Kostki i płyty, Architektura oraz rozwiązania przemysłowe, wykorzystywane do budowy placów, deptaków, parkingów i chodników w całej Polsce. Polbruk SA jest laureatem nagrody Superbrands Polska 2020.
REKLAMA: REKLAMA: REKLAMA: „`



