Podjazd: bezpieczne użytkowanie.

„`html

Wjazd do garażu to nie tylko użyteczna przestrzeń przed domem – to teren, który powinien być nie tylko bezpieczny, ale i wygodny dla osób z niego korzystających. Aby mógł dobrze służyć swojemu przeznaczeniu, trzeba go rozplanować z uwzględnieniem kilku ważnych kwestii. Doradzamy, na co warto zwrócić szczególną uwagę.

 

 

Generalnie zakłada się, że wjazd przed domem powinien być nieco większy niż typowe miejsce postojowe. Jego minimalna szerokość to od 2,5 do 3 metrów, a długość – 5 metrów. Naturalnie to absolutne minimum i im więcej przestrzeni na niego wygospodarujemy, tym poruszanie się po nim stanie się prostsze i bardziej komfortowe. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza, gdy garaż jest umieszczony poniżej poziomu drogi, co dość często spotyka się w aktualnym budownictwie. Obecnie wjazdy najczęściej wykonuje się z kostek lub płyt betonowych, ponieważ jest to rozwiązanie nieskomplikowane, solidne i szybkie w realizacji, a sama powierzchnia – łatwa w konserwacji. Jedynym technicznym warunkiem, na który warto zwrócić uwagę jest grubość elementów, z których tworzymy wierzchnią warstwę wjazdu. Powinna ona wynosić co najmniej 6 cm, gdy mają na nim parkować samochody do 3,5 tony. Prawidłowo dobrana grubość kostek lub płyt gwarantuje odpowiednią wytrzymałość i brak uszkodzeń powierzchni. Przy większej wadze aut grubość elementów betonowych powinna wynosić 8, 10, a nawet 12 cm, co umożliwi lepsze przenoszenie obciążeń. Każdy producent dołącza do swoich produktów deklarację właściwości użytkowych i tam znajdują się informacje o przeznaczeniu danego wyrobu – czy jest on rekomendowany do ruchu pieszych, małego ruchu samochodowego dla pojazdów do 3,5t, czy samochodów ciężarowych o wadze powyżej 3,5t. O ile budowa wjazdu na równym terenie nie sprawia większych problemów, o tyle stworzenie pochyłości prowadzącej do garażu podziemnego wymaga znajomości kilku istotnych reguł. 

Pod górę zawsze ciężej

Zakłada się, że spadek powierzchni (nachylenie) wjazdu nie powinien przekraczać 25 procent. Natomiast jego szerokość nie może być mniejsza niż trzy metry. Dobrze jest również zastosować wypłaszczenia, czyli płaskie fragmenty na początku i na końcu zjazdu. Stworzenie pochylni, w przypadku której można zastosować też łuki (przy dużych różnicach w ukształtowaniu terenu) nie różni się zasadniczo od układania typowej powierzchni. Trzeba zachować dużą dokładność, dokonać pomiarów i utrzymać spadki. W sytuacji, gdy mamy do czynienia z pochylnią prowadzącą do podziemnego garażu, należy zadbać o odpowiednie odprowadzanie wody deszczowej przez drenaż i system odwodnień. Szczególnie ważne jest miejsce znajdujące się w najniżej położonym punkcie, który na ogół jest umiejscowiony przy wjeździe do garażu. Chroni ono bowiem pomieszczenie przed zalaniem w trakcie obfitych opadów. Zaleca się, aby w pobliżu odwodnienia był umieszczony kabel grzejny, który w czasie zimy umożliwia rozpuszczanie lodu. Powinno być ono również wyposażone w osadnik mułu, który służy do zatrzymywania zanieczyszczeń, ale przede wszystkim podpięte do sieci kanalizacji deszczowej. Warto też pomyśleć o zabezpieczeniu boków zjazdu, by zablokować napływ wody i brudu z obszaru wjazdu. Można je wykonać na przykład z murków, pustaków betonowych lub obrzeży. W przypadku płaskich wjazdów systemy odprowadzania wody i zabezpieczenia boków nie są aż tak ważne, jednak również warto o nie zadbać. W obu przypadkach, by ograniczyć dopływ wody, należy rozważyć wykorzystanie ażurowych płyt betonowych, które samoczynnie odprowadzą część wody do ziemi. 

Naturalne odprowadzanie wody

Kostki ażurowe to rozwiązanie, które wspiera naturalną retencję wody. Dzięki swojej konstrukcji umożliwiają wnikanie wody do gruntu, zmniejszając ryzyko zalania i przeciążenia systemów kanalizacji deszczowej. Co istotne, nie wymagają dodatkowych instalacji odwadniających – ułatwia to realizację i zmniejsza nakłady finansowe na budowę wjazdu. Przykładem są ażurowe kostki Polbruk Ekotetka i popularna Meba, które zapewniają powierzchnię biologicznie czynna na poziomie kolejno 15% i 40%, a jednocześnie spełniają wymogi techniczne dla niewielkiego obciążenia ruchem samochodowym. Wśród dostępnych na rynku płyt ażurowych, największym udziałem powierzchni biologicznie aktywnej, bo aż do 50%, może poszczycić się płyta Ekotech. Należy też zwrócić uwagę na kostkę Ekol przeznaczoną na wjazdy dla samochodów ważących powyżej 3,5t. Jej powierzchnia biologicznie czynna wynosi 27%. Dzięki kompatybilnym wymiarom kostek ażurowych z konwencjonalnymi kostkami brukowymi, można je łatwo łączyć w całościowe aranżacje. Ażurowe powierzchnie są rekomendowane przez specjalistów, ponieważ są przydatnym rozwiązaniem zwiększającym bezpieczeństwo użytkowania wjazdu w warunkach intensywnych opadów, a jednocześnie są wyrazem dbałości o naturę.  Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, jeśli zależy nam na zbudowaniu bezpiecznego wjazdu? 

Nawierzchnia antypoślizgowa

Wybierając kostkę lub płyty na wjazd warto przyjrzeć się wykończeniu i rozmiarowi elementów, z których powstanie nawierzchnia. W kontekście wyboru kostek ażurowych nie ma to większego znaczenia, ale w przypadku wariantów pełnych może być istotne. W większości dostępnych produktów wykończenie płyt i kostek betonowych jest gładkie. Można je bez obaw stosować na wjazdach, jednak lepsze tarcie kół pojazdu gwarantuje szorstka i teksturowana powierzchnia. Takie wykończenie mają na przykład wielkoformatowe płyty Plano Mix (30×80, 40×80 i 50×80 cm) o strukturze drobnopłukanej, dostępne w dwóch melanżowych odcieniach szarości: inez (jasny odcień) i ardo (ciemny). Interesującą propozycją wydają się też niewielkie kostki o płukanej fakturze, takie jak Avanti (7,3/5,3×9,1; 8,3/6,3×9,1; 9,3/7,3×9,1; 10,3/8,3×9,1 oraz 11,3/9,3×9,1 cm) czy Napoli (7×14; 14×14; 21×14 cm). Obie w tej fakturze są dostępne w dwóch barwach – szarym i grafitowym, a Avanti dodatkowo w brązowym. Strukturę płukaną mają też nieco większe kostki Trento (13,9×10,4; 13,9×13,9; 13,9×15,7; 13,9×17,4; 13,9×19,2; 13,9×20,9 cm) i Ideo (24×12; 24×16; 30×16; 30×20; 40×20 cm) oraz Ideo w wersji bianka, ritmo, inez i ardo. Małe i średnie elementy zapewniają dodatkowy atut na pochyłych wjazdach – oprócz szorstkiej struktury, która zwiększa przyczepność, ilość „fug” między nimi jest stosunkowo duża, co daje dodatkowy punkt oparcia dla ogumienia aut. Zimą wjazd staje się przestrzenią wymagającą w szczególny sposób – niska temperatura, opady i gołoledź mogą mocno wpłynąć na wygodę i bezpieczeństwo jego użytkowania. Co więc można zrobić, aby w zimowych warunkach podnieść bezpieczeństwo korzystania z wjazdu? 

Dobre pomysły na zimę!

Od razu przychodzą na myśl dwa rozwiązania – systemy zapobiegające oblodzeniu i dobre oświetlenie. Te pierwsze są bardzo cenione zwłaszcza w rejonach, gdzie zimy są dłuższe i obfitujące w opady. Wynika to z czystego pragmatyzmu właścicieli, którzy w ten sposób chcą oszczędzić swój czas i uniknąć czasochłonnego odśnieżania. Istotny jest też aspekt troski o powierzchnię i jej właściwą eksploatację. Układy grzejne umieszczone pod wjazdem lub chodnikiem rozpuszczają śnieg i lód, które długoterminowo mogą negatywnie oddziaływać na jego stan. Pozwala to również nie stosować soli, która często powoduje nieestetyczne wykwity, a także ma negatywny wpływ na otoczenie. Gdy zdecydujemy się na takie rozwiązanie warto pomyśleć o automatyzacji, która będzie włączać system, kiedy będzie to potrzebne, co pozwoli sporo zaoszczędzić. Należy też pamiętać, że rodzaj systemu zapobiegającego oblodzeniu należy dopasować do budowy wjazdu. W przypadku niedługich konstrukcji o niewielkim nachyleniu zaleca się stosowanie mat lub kabli grzejnych ułożonych na szerokość rozstawu kół samochodu. Zaś, jeśli wjazd jest długi, mocno nachylony lub cechuje się dużym natężeniem ruchu, specjaliści polecają ułożenie systemu na całej powierzchni. Warto też zadbać o jego dobre oświetlenie. Wie o tym każdy, kto choć raz poruszał się autem na nieoświetlonym parkingu. Linie prowadzące można wbudować w wierzchnią warstwę i dodatkowo zamontować oświetlenie średnie i wysokie tak, aby cały wjazd był dobrze oświetlony. Aby zaoszczędzić, warto zainwestować w czujniki, które będą włączać oświetlenie dopiero, gdy wykryją ruch. 

Wygląd też ma znaczenie

Mimo że solidność i bezpieczeństwo wjazdu są najważniejsze, nie należy zapominać o jego estetyce. To właśnie wjazd często jako pierwszy wita wchodzących i gości, stając się wizytówką danej posesji. Odpowiednio wybrane formaty, faktury i kolory powierzchni mogą uwypuklić charakter architektury budynku, współgrać z ogrodem lub stanowić kontrastowy detal. Na wjeździe efektownie prezentuje się długa i wąska (28x7cm) kostka Polbruk Metrik. Dostępna jest w dwóch fakturach – gładkiej i obijanej, modnych barwach szarości i kolorze skorodowanej blachy – korten. To, co odróżnia ją od innych kostek przeznaczonych na wjazd, to opcja ułożenia jej w elegancką jodełkę.  Warto też zwrócić uwagę na kostki Toledo, Triada i Commix. Toledo i Commix umożliwiają tworzenie atrakcyjnych mozaikowych wzorów, które dobrze współgrają z niemal każdym stylem. Triada, dzięki trzem różnym formatom, pozwala na swobodne kształtowanie powierzchni i dopasowanie jej do charakteru posesji. Dodatkowym atutem jest możliwość zestawienia jej z kostką Ekotriada, która nie tylko efektownie wygląda, lecz też zapewnia 14% powierzchni biologicznie aktywnej.

Podsumowując, planując wjazd – w szczególności ten prowadzący do podziemnego garażu – warto zwrócić szczególną uwagę na szczegóły, które faktycznie wpływają na bezpieczeństwo i wygodę eksploatacji. Wybór odpowiednich elementów, sprawne odprowadzanie wody, systemy antyoblodzeniowe oraz dobre oświetlenie z sensorami ruchu to rozwiązania, które podnoszą użyteczność powierzchni i ograniczają ryzyko w ciężkich warunkach pogodowych. Bezpieczny wjazd to nie dzieęło przypadku – to efekt przemyślanych decyzji projektowych, które przekładają się na wygodę użytkowania na co dzień przez okrągły rok.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Polbruk S.A. – to jeden z liderów na rynku produkcji kostki brukowej, płyt betonowych oraz elementów małej architektury w Polsce. Jest częścią międzynarodowej korporacji CRH plc – jednego z największych dystrybutorów materiałów budowlanych na świecie. W ofercie Polbruk można znależć wyroby z zakresu – Kostki i płyty, Elementy architektury oraz rozwiązania przemysłowe, które są używane do budowy placów, deptaków, parkingów oraz chodników w całej Polsce. Polbruk SA otrzymał nagrodę Superbrands Polska 2020. 

REKLAMA: REKLAMA: REKLAMA: „`

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *