Nowa technologia da chińskim dronom wielką przewagę. Ogromny skok wydajności

Nowa Technologia Da Chiskim Dronom Wielk Przewag Ogromny Skok Wydajnoci Ef0f973, NEWSFIN

Chiny opracowały nowatorską technologię, która znacząco zwiększa możliwości dronów

Foto: Adobe stock

Michał Duszczyk

Naukowcy z China Aerodynamics Research and Development Centre (CARDC) w syczuańskiej prowincji stworzyli tzw. technologię wzbudzania plazmy, która ma potencjał poprawić efektywność aerodynamiczną dronów. Już przeprowadzono testy w tunelu aerodynamicznym, a wyniki są imponujące.

Dlaczego drony nie funkcjonują dobrze na dużych wysokościach?

Technologia ta polega na zainstalowaniu na skrzydłach drona generatora plazmy, który wytwarza impulsy elektryczne o napięciu 16 tysięcy woltów, jonizując powietrze 8000 razy na sekundę. Tworzy to plazmę, czyli naładowane elektrycznie cząsteczki powietrza. Interakcja tej plazmy z powietrzem opływającym skrzydło zapobiega separacji przepływu, co stanowi kluczowy problem aerodynamiczny. Problem ten jest szczególnie istotny dla dronów operujących na dużych wysokościach (powyżej 10 000 metrów), takich jak amerykański RQ-4 Global Hawk czy chiński CH-9. Na tych ekstremalnych wysokościach atmosfera jest znacznie rzadsza, co oznacza, że jest mniej cząsteczek powietrza dostępnych do generowania sił aerodynamicznych.

Niska gęstość powietrza w tych warunkach drastycznie ogranicza wydajność, szczególnie siłę nośną, niezbędną do utrzymania się w powietrzu. Zachowanie efektywnej siły nośnej w takich warunkach stanowi poważne wyzwanie inżynieryjne dla bezzałogowców typu HALE (High-Altitude, Long-Endurance) – naukowcy wskazują, że w tych warunkach prędkość drona spada z 15 do 8 m/s, a stosunek siły nośnej do oporu zmniejsza się o ponad 60 procent.

Jakie korzyści przynosi zastosowanie plazmy w dronach?

Wprowadzenie generatora plazmy to przełom, gdyż pozwala na poprawę tego kluczowego wskaźnika o aż 88 procent, umożliwiając dronom utrzymanie siły nośnej nawet przy bardzo niskich prędkościach. Zespół naukowy, kierowany przez Zhang Xina, starszego naukowca z Państwowego Laboratorium Aerodynamiki CARDC

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *