Zmiana prawa autorskiego w Polsce spowodowała ograniczenie widoczności na Facebooku linków do serwisów wydawców tradycyjnych. Do niedawna wraz z odnośnikiem do artykułu pojawiał się tytuł, główna grafika i początek tekstu. Teraz wyświetlany jest jedynie tytuł. Najwyraźniej Meta idzie na wojnę z wydawcami, bo nie zgadza się z nowym polskim prawem.
Jak poinformował portal Wirtualnemedia.pl, po nowelizacji prawa autorskiego w Polsce w miniony piątek Facebook ograniczył widoczność linków do serwisów wydawców tradycyjnych. Zmiany wprowadzono na fanpage'ach wielu serwisów: zarówno portali horyzontalnych, jak też serwisów tematycznych (również Bankier.pl) oraz witryn regionalnych i lokalnych. Dotyczy to zarówno w wersji mobilnej Facebooka, jak i przeglądarkowej.
Ograniczenia nie tylko w Polsce?
Według Meta Platforms, właściciela Facebooka, przepisy w Polsce są niezgodne z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 kwietnia 2019 r. dotyczącą określonych publikacji prasowych. Dlatego też koncern w miarę wdrażania dyrektywy w państwach członkowskich UE „poddaje te przepisy ocenie i określa najlepszą strategię dla swoich użytkowników, wydawców i całej platformy Facebook, uwzględniając nowe lokalne zobowiązania”.
Jak twierdzi właściciel Facebooka, jest to podejście tymczasowe w oczekiwaniu na wydanie wytycznych przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w odniesieniu do podobnych przepisów wykonawczych we Włoszech.
Meta Platforms poinformowała media, że linki są publikowane na Facebooku przez samych wydawców, „gdyż redakcje czerpią korzyści z przekierowanego ruchu i zyskują nowych odbiorców”. Jak twierdzi treści informacyjne nie przyciągają jej użytkowników i nie są dla niej znaczącym źródłem przychodów.
Jakie zmiany w prawie autorskim?
Nowelizacja prawa autorskiego została ostatecznie przyjęta przez parlament pod koniec lipca, a w połowie sierpnia podpisana przez prezydenta.
Zmiany przepisów wprowadzają m.in. możliwość przeprowadzenia mediacji między wydawcami a platformami cyfrowymi w przedmiocie określenia wynagrodzenia za wykorzystywanie treści dziennikarskich, tantiemy dla twórców z tytułu wyświetlania filmów i seriali w internecie, wprowadzenie nowego prawa pokrewnego dla wydawców prasy do cyfrowego korzystania z treści dziennikarskich oraz ujednolicenie zasad odpowiedzialności dostawców usług udostępniania treści online za naruszeń praw autorskich.
Według badania Mediapanel, Facebook to najpopularniejsza platforma społecznościowa w Polsce. Tylko w lipcu 2024 roku przyciągnął 24,53 mln użytkowników, czyli 82,61 proc. wszystkich polskich internautów.