Niezamierzony przelew na niewłaściwy numer konta może się zdarzyć każdemu. Na szczęście wysłanie przelewu na niewłaściwe konto nie oznacza trwałej utraty środków. Jak cofnąć przypadkowy przelew? A co, jeśli odbiorca odmówi zwrotu środków, które do niego nie należą?
/ 123RF/PICSEL
Co zrobić, jeśli przelałeś pieniądze na niewłaściwe konto?
Błąd podczas przelewu może zdarzyć się każdemu. Wystarczy jedna błędna cyfra, aby pieniądze trafiły do nieoczekiwanego odbiorcy . Chociaż sytuacja ta może być dość przygnębiająca, warto wiedzieć, że polskie prawo oferuje metody odzyskiwania środków. Jak odzyskać pieniądze przesłane na niewłaściwe konto?
Przelew na niewłaściwe konto. Co mam zrobić, jeśli nie został jeszcze zrealizowany?
Jeśli szybko zorientujesz się, że wysłałeś pieniądze na niewłaściwy numer konta , podjęcie natychmiastowych działań jest niezbędne. W takich przypadkach zaleca się jak najszybszy kontakt z infolinią obsługi klienta banku lub udanie się do lokalnego oddziału banku w celu anulowania przelewu.
Bank ma możliwość wstrzymania przelewu do momentu jego sfinalizowania, czyli przed wprowadzeniem do systemu Elixir (w przypadku przelewów międzybankowych w dni robocze) lub do przetwarzania wewnętrznego (w przypadku przelewów pomiędzy rachunkami w obrębie tego samego banku).
Reklama
Należy jednak pamiętać, że w przypadku przelewów natychmiastowych środki są przetwarzane niemal natychmiast, więc możliwości anulowania takiego przelewu są bardzo ograniczone.
Nieprawidłowy przelew. Co mam zrobić, jeśli dotarł już do innego odbiorcy?
Jeśli środki zostały już zaksięgowane na rachunku niewłaściwego odbiorcy, należy również zgłosić błąd w swoim banku. Zgodnie z art. 143 Ustawy o usługach płatniczych, bank jest zobowiązany poinformować odbiorcę o błędnym przelewie w ciągu trzech dni roboczych od otrzymania zawiadomienia o konieczności zwrotu i podać mu numer techniczny do zwrotu.
Odbiorca błędnego przelewu ma 30 dni na zwrot pieniędzy. Następnie musi przelać kwotę na wskazane konto techniczne utworzone przez bank, a po otrzymaniu przelewu bank zwróci środki na konto nadawcy.
Co się stanie, jeśli odbiorca przelewu nie będzie chciał zwrócić pieniędzy?
Jeśli odbiorca błędnego przelewu nie zwróci środków w ciągu 30 dni od żądania banku, sprawa może wymagać skierowania do sądu. Zgodnie z prawem cywilnym, osoba, która omyłkowo otrzymała środki, nie ma do nich żadnych praw i jest zobowiązana do ich zwrotu, nawet jeśli już z nich skorzystała.
Po upływie terminu ustawowego bank ma obowiązek udostępnić na żądanie dane odbiorcy przelewu . Informacje te mogą stanowić podstawę do wszczęcia postępowania sądowego o bezpodstawne wzbogacenie. Pozew taki składa się do sądu cywilnego, a jeśli orzeczenie będzie korzystne, odbiorca będzie zobowiązany do zwrotu pieniędzy wraz z naliczonymi odsetkami.
W pewnych sytuacjach, jeśli odbiorca świadomie zatrzymuje pieniądze i odmawia ich zwrotu, mimo że wie, że pieniądze nie należą do niego, istnieje również możliwość powiadomienia organów ścigania o potencjalnym popełnieniu przestępstwa przywłaszczenia.
WB