Czerwona flaga dla rosyjskich samolotów. Coraz więcej się psuje

Czerwona Flaga Dla Rosyjskich Samolotoacutew Coraz Wiecej Sie Psuje 15bb00b, NEWSFIN

Airbus Aeroflotu lecący do Turcji został zmuszony do zawrócenia na lotnisko Szeremietiewo

Foto: Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Iwona Trusewicz

Dowódca samolotu zdecydował się na powrót w związku z aktywacją czujnika ciśnienia w kabinie – pisały rosyjskie media powołując się na źródło w służbach ratowniczych. Maszyna wylądowała bezpiecznie. Do wypadku doszło 30 października, ale wiadomość z opóźnieniem trafiła do opinii publicznej.

Wysiadają silniki, wybuchają pożary w samolotach rosyjskich linii

Nie jest to pierwszy przypadek awarii samolotów rosyjskich linii lotniczych w tym roku. Jak przypomina opozycyjny „The Moscow Times”, na początku września w samolocie Airbus A321 Ural Airlines lecącym z tureckiej Antalyi do Moskwy na wysokości 10 650 metrów zawiodły oba autopiloty. Podczas awaryjnego lądowania zawiodło sterowanie przednim kołem. Na pokładzie było 228 pasażerów i siedmiu członków załogi. Pilotom udało się bezpiecznie wylądować.

Federalna Agencja Transportu Lotniczego Rosji uznała awarię za incydent lotniczy i wszczęła dochodzenie. Jednak już dzień później samolot wrócił do pracy i poleciał do tureckiego Bodrum. To pochodna faktu, że rosyjskim liniom brakuje maszyn. Od rozpętanej przez Władymira  Putina wojny, całe rosyjskie lotnictwo utraciło dostęp do zachodnich lotnisk, serwisów i oryginalnych części. Musi rozbierać stare samoloty, by uzyskać części zamienne.

Kronika rosyjskich wypadków lotniczych

22 sierpnia samolot Airbus A350 Aerofłotu lecący z Chabarowska do Moskwy awaryjnie wylądował na Szeremietiewie z powodu aktywacji czujnika dymu. Na pokładzie wybuchł pożar. Załodze udało się ugasić ogień za pomocą improwizowanych środków, a żaden z pasażerów nie odniósł obrażeń.

1 sierpnia Boeing 737 linii Aeroflot lecący z Antalyi do Petersburga cztery minuty po starcie musiał awaryjnie lądować po awarii silnika.

3 lipca w samolocie Boeing-738 linii Utair lecących z Tiumeni na Syberii do stolicy Armenii Erewania zepsuł się autopilot. Załoga podjęła decyzję o powrocie na lotnisko Roszczino.

27 czerwca podobny incydent miał miejsce na samolocie linii S7: w Airbus A-321 lecącym z Nowosybirska do Czity wystąpiła awaria autopilota i automatycznej przepustnicy. Dowódca samolotu podjął decyzję o skierowaniu się na lotnisko docelowe. Lądowanie przebiegło pomyślnie i nikt nie odniósł obrażeń.

12 lipca rozbił się rosyjski samolot Suchoj Superjet 100 należący do Gazprom Avia. Rozbił się w pobliżu wsi Apraksino na Kołymie podczas lotu próbnego po planowych naprawach. Wszyscy trzej członkowie załogi zginęli. Jako możliwe przyczyny katastrofy podano awarię silnika i niewłaściwą instalację czujników kąta natarcia. Następnego dnia kolejny Suchoj Superjet 100 awaryjnie wylądował w Mineralnych Wodach z powodu awarii generatora.

1 czerwca pilot samolotu Suchoj Superjet 100 linii Rossiya Airlines lecącego z Uljanowsk do Moskwy skontaktował się z dyspozytorami i zgłosił częściową utratę kontroli. Podjęto decyzję o awaryjnym lądowaniu. Samolot wylądował na Szeremietiewie.

W połowie lutego samolot pasażerski Sukhoi Superjet 100 linii lotniczych Rossiya Airlines awaryjnie wylądował na moskiewskim lotnisku Szeremietiewo z powodu awarii silnika. Samolot leciał z Moskwy do Petersburga. Wcześniej, od początku tego roku, w liniach lotniczych S7 miały miejsce cztery awaryjne lądowania z rzędu.

Liczba incydentów z udziałem rosyjskich samolotów zaczęła gwałtownie rosnąć po wprowadzeniu w 2022 roku zachodnich sankcji wobec Federacji Rosyjskiej za agresję na Ukrainę. W związku z zakazem dostaw części zamiennych i serwisowania rosyjskie linie lotnicze zmuszone są do używania samolotów i podzespołów dłużej, niż jest to konieczne. Według Federalnej Agencji Transportu Lotniczego w samym 2023 roku doszło do prawie 700 incydentów lotniczych, z czego ponad połowa była związana z awariami technicznymi.

Przed wojną na Ukrainie flota rosyjskich firm liczyła 1031 samolotów. Prawie dwie trzecie stanowiły samoloty produkowane przez Boeinga i Airbusa. Plany Federacji Rosyjskiej dotyczące uruchomienia własnej produkcji części lotniczych zakończył się całkowitą klapą. Według prognoz Olivera Wymana do 2026 roku rosyjska flota samolotów może zostać zmniejszona o ponad połowę.

Czerwona flaga dla rosyjskiego lotnictwa

„Sankcje nałożone na rosyjskie linie lotnicze znacznie utrudniły utrzymanie zdatności do lotu samolotów i ich stanu technicznego” – mówi Aleksandr Łatienski, dyrektor generalny litewskiej firmy konsultingowej Friendly Avia Support. Zauważa, że ​​po utracie dostępu do „zachodnich instrukcji technicznych” wiele rosyjskich linii lotniczych opracowało własne programy napraw i konserwacji, ale te „improwizowane podejścia” budzą obawy dotyczące „potencjalnych konsekwencji i bezpieczeństwa”.

We wrześniu 2022 roku Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) na podstawie wyników audytu bezpieczeństwa lotów oznaczyła Rosję „czerwoną flagą”. Spośród 193 krajów będących członkami ICAO jedynie Bhutan, Demokratyczna Republika Konga i Liberia mają też czerwoną flagę – znak, że latanie liniami tych krajów zagraża życiu i zdrowiu.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *