rp.pl
Materiał partnera
Ten kluczowy element „igreka” połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Spółka planuje zakończenie budowy tunelu tuż przed uruchomieniem pierwszego etapu lotniska CPK.
Od września tego roku, w ramach pierwszego etapu robót, trwają prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK). To bezpośrednio pod ŁDK – po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna – będzie rozpoczynał się tunel KDP. Inwestycję realizuje firma Keller Polska. Teraz spółka CPK podpisała umowę na etap drugi, czyli budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM do drążenia tuneli. Pierwsza z nich – startowa, powstanie na Retkini, druga – odbiorcza, będzie zlokalizowana w sąsiedztwie ŁDK. Kontrakt zawarty z Budimexem, który zrealizuje to zadanie, opiewa na prawie 147 mln zł. Trzecim etapem inwestycji będzie samo drążenie tunelu kolejowego – spółka CPK jest właśnie w trakcie organizowania przetargu na tę część prac.
– CPK to nie tylko projektowane lotnisko, ale też bardzo potrzebne w Polsce nowe linie kolejowe. W zaawansowanym projektowaniu jest już ok. 450 km linii, w tym kolejowe odcinki między Warszawą i Łodzią oraz Łodzią i Wrocławiem. Dzisiaj idziemy o krok dalej i podpisujemy umowę na roboty budowlane. Tunel dalekobieżny w Łodzi to nasza najbardziej zaawansowana pod względem przygotowań inwestycja kolejowa – mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Projektowana na południowo-zachodnim końcu tunelu komora Retkinia będzie pełniła funkcję szybu startowego dla tarczy drążącej TBM. Docelowo będzie obiektem, w którym znajdą się m.in. ciągi ewakuacyjne, pomieszczenia techniczne i klatki schodowe. Natomiast Fabryczna będzie szybem demontażowym dla tarczy TBM i komorą rozjazdową dla pociągów.
Budowany tunel, nad którym prace zarzucono w 2011 roku, połączy systemem szybkich kolei Warszawę, lotnisko CPK i Łódź, a dalej Wrocław i Poznań. Pozwoli na skrócenie czasów przejazdu na całej trasie. Podróż z Łodzi do Warszawy zajmie jedynie 45 minut (dziś to półtorej godziny). Z Wrocławia do Łodzi dojedziemy pociągiem w godzinę, a do stolicy w niecałe dwie godziny. Poprawie ulegnie również szybkość i dostępność połączeń do Poznania. Ze stolicy Wielkopolski do Warszawy podróż KDP zajmie około dwóch godzin, a do Łodzi około jednej godziny i dziesięciu minut (dziś to ok. trzech godzin).
Do zadań wykonawcy będzie należało opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej oraz wykonanie obu komór. W zakres umowy wchodzi także m.in. zapewnienie odpowiedniej organizacji ruchu i prace odtworzeniowe. Budimex będzie miał dziesięć miesięcy na wybudowanie komory Retkinia i 13 miesięcy na prace przy komorze Fabryczna, począwszy od zakończenia robót przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury.
– Budowa komór startowych dla maszyn TBM jest odpowiedzialnym zadaniem, które wymaga zaangażowania odpowiedniego zaplecza inżynieryjno–technicznego oraz utrzymania najwyższych standardów technicznych wykonania i kontroli prac. To kolejne zadanie związane z projektem CPK realizowane przez naszą firmę. Jednym z wcześniejszych była budowa obiektu inżynieryjnego M03, w którym usytuowane są dwa tory Kolei Dużych Prędkości, w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia – mówi Maciej Olek, członek zarządu Budimexu.
Tunel CPK w Łodzi to druga tego typu inwestycja w mieście. W odróżnieniu od tunelu „średnicowego”, który buduje PKP PLK (obie inwestycje są ze sobą ściśle skoordynowane), będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia. Inwestycja CPK w Łodzi jest elementem transeuropejskiego szlaku komunikacyjnego Morze Północne – Bałtyk, czyli korytarza UE w ramach sieci bazowej TEN-T.
Materiał partnera