Tylko do końca roku właściciele starych aut benzynowych będą mogli tankować benzynę bezołowiową Pb95. Wszystko przez nowy wariant paliwa E10, który będzie oferowany w wersji 95-oktanowej. Właściciele aut nieprzystosowanych do tankowania benzyny E10 będą musieli wlewać do baków droższą benzynę Pb 98.
Paliwo Pb95 E10 będzie zawierało 10 proc. biokomponentów. We wciąż oferowanej na stacjach benzynie w wersji E5 udział biokomponentów wynosi 5 proc. Zmiana benzyny jest realizacją unijnych przepisów. Polski rząd, w tym przypadku, wyjątkowo szybko przyłożył się jednak do realizacji unijnego prawa. Czas na wprowadzenie nowego rodzaju benzyny upłynie bowiem dopiero w 2030 r.
Choć benzyna E10 na stacjach zaczęła pojawiać się już rok temu, to jednak teraz zmiana będzie bardziej dotkliwa, ponieważ wariant E5 zniknie z dystrybutorów. Zmiana rodzaju oferowanej benzyny w wersji 95-oktanowej sprawi, że nie będą mogli tankować jej właściciele starszych pojazdów benzynowych. Zgodnie z danymi niemieckiego stowarzyszenia ADAC, benzynę E10 będą mogli bezpiecznie, bez obaw o uszkodzenie silnika, tankować właściciele aut wyprodukowanych najwcześniej w listopadzie 2010 r., a więc obecnie najwyżej 13-letnich.
To, czy do baku będziemy mogli bezpiecznie wlać benzynę E10, będzie można sprawdzić we wciąż tworzonej rządowej wyszukiwarce www.E10.klimat.gov.pl.
Jeśli okaże się, że auto nie będzie spełniało wymagań, właścicielom starszych benzyniaków pozostanie wlewanie do baku droższej o ok. 30 gr benzyny Pb98.