Raport finansowy CD Projektu za 2023 r. potwierdził prognozy rynkowe i pokazał najlepszy roczny wynik spółki od 2020 r., kiedy premierę miał Cyberpunk 2077. Wyniki okazały się dużo lepsze od oczekiwań ekspertów. Spółka podała także jaką dywidendę zarekomendował zarząd.
Grupa CD Projekt wypracowała w IV kw. 2023 r. 462,3 mln zł przychodów, które wzrosły o 40,5 proc. wobec analogicznego okresu 2022 roku i o ponad 4 proc. w ujęciu kwartał do kwartału. Średnia z konsensusu zebranego przez Bloomberga zakładała 422 mln zł przychodów, konsensus PAP był niższy i wynosił 413 mln zł
Zysk operacyjny EBIT wyniósł 188,7 mln zł i był o 32 proc. wyższy rdr. EBITDA wyniosła 268 mln zł i była o 62 proc. lepsza rdr. Tu analitycy ankietowani przez PAP spodziewali się odpowiednio 152,5 i 248,7 mln zł. Zysk netto przypisany akcjonariuszom j.d. wyniósł 187 mln zł i był o 39 proc. wyższy rdr. Konsensusu PAP zakładał zysk na poziomie 145 mln zł.
W całym 2023 r. CD Projekt wypracował 1,23 mld zł przychodów wobec 952,6 mln zł w 2022 r., co oznacza wzrost o 29 proc. rdr. Zysk operacyjny wyniósł 474 mln zł i był o 25,6 proc. wyższy rdr. EBITDA wyniosła 700,2 mln zł. Natomiast zysk netto j.d wyniósł według raportu 481 mln zł, co oznacza wzrost o 39 proc. względem roku 2022. Tym samym był to najlepszy wynik netto od 2020 r., kiedy premierę miał „Cyberpunk 2077” i drugi najbardziej dochodowy rok w historii spółki.
Wyniki IV kwartału dalej wspierała sprzedaż wydanego pod koniec września ub.r. płatnego dodatku do „Cyberpunka 2077” pt. „Widmo Wolności”. Spółka informowała już wcześniej, że do końca 2023 r. sprzedała 5 mln kopii dodatku, jednak większość (3 mln) w pierwszych dniach od premiery, jeszcze w III kwartale, który dzięki temu okazał się najlepszym pod względem wyników trzecim kwartałem w historii spółki.
Wydanie dodatku, a następnie "Cyberpunk 2077: Ultimate Edition", wpłynęło pozytywnie na sprzedaż podstawowej wersji gry Cyberpunk 2077. W połączeniu ze sprzedażą gry Wiedźmin 3: Dziki Gon, premiera dodatku pozwoliła osiągnąć drugi najlepszy wynik na poziomie Zysku netto w historii Grupy CD PROJEKT — informuje raport.
Wyniki CD Projektu, dane w mln zł:
4Q2023 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2023 | rdr | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Przychody | 462,3 | 412,8 | 12,0% | 40,5% | 4,4% | 1230,2 | 29,2% | |
EBITDA | 267,8 | 248,7 | 7,7% | 62,4% | -5,5% | 700,2 | 41,5% | |
EBIT | 188,7 | 152,5 | 23,7% | 32,2% | 1,3% | 474,0 | 25,6% | |
zysk netto j.d. | 187,0 | 144,9 | 29,0% | 38,9% | -7,8% | 481,1 | 38,6% |
"Aktualizacja 2.0 do Cyberpunka 2077 i wydany we wrześniu dodatek Widmo Wolności spotkały się ze świetnym przyjęciem graczy i mediów branżowych, czego efektem była mocna sprzedaż obu tytułów. W niewiele ponad 3 lata nasze skumulowane przychody ze sprzedaży gier z franczyzy cyberpunkowej przekroczyły 3 mld złotych, co świadczy o silnej pozycji tego IP" – mówi Piotr Nielubowicz, CFO CD PROJEKT, cytowany w komuniakcie prasowym.
"Sukces Widma Wolności i odbudowa pozytywnego sentymentu wokół bazowej gry są kluczowe dla dalszego rozwoju CD PROJEKT w oparciu o silne i rozpoznawalne marki – dodaje.
Dywidenda od CD Projekt – rekomendacja
Zarząd zaproponował kwotę 344,18 mln zł przeznaczyć na kapitał zapasowy Spółki, a kwotę 99,9 mln zarekomenduje przeznaczyć do podziału pomiędzy akcjonariuszy w formie dywidendy, co oznacza dywidendę w wysokości 1,00 zł na jedną akcję Spółki – podał CD Projekt w komunikacie.
Osiągnięte wyniki wzmocniły zasoby finansowe Grupy CD PROJEKT. Mimo zainwestowania blisko 275 mln zł w produkcję nowych tytułów i wypłaty na rzecz akcjonariuszy blisko 100 mln zł w formie dywidendy, na koniec 2023 r. rezerwy Grupy w postaci gotówki, lokat i obligacji skarbowych wzrosły do ponad 1,3 miliarda złotych – informuje spółka w komunikacie.
Ostatni kwartał 2023 r. przyniósł kolejne wyróżnienia dla CD Projektu. W grudniu na The Game Awards 2023, „Cyberpunku 2077” wygrała w kategorii na „Najlepiej rozwijaną grę” pozostawiając w tyle takie tytuły jak „Apex Legends” (Respawn Entertainment/EA), „Final Fantasy XIV” (Square Enix), “Fortnite” (Epic Games), “Genshin Impact” (HoYoverse).
Zeszłoroczna premiera dodatku „Widmo Wolności” była ostatnim dużym wydarzeniem sprzedażowym CD Projektu. Jak podało studio, wartość nakładów na jego produkcję wyniosła 275 mln zł, a koszty globalnej kampanii marketingowej około 95 milionów zł. Łącznie daje to 370 mln zł nakładów. Sama gra „Cyberpunka 2077” kosztowała 1,2 miliarda złotych. Amortyzacja kosztów „Widma Wolności” jest rozłożona na kilka lat. W IV kw. 2023 r. było to 20 proc. sumy nakładów, a w 2024 r. będzie to 5 proc. kwartalnie.
pic.twitter.com/9GpAn4HWIB
— CD PROJEKT IR (@CDPROJEKTRED_IR) March 28, 2024
Plany na przyszłość
Zgodnie ze zaktualizowaną strategią studio w najbliższych latach nie wyda nic nowego, a swoje wysiłki skoncentruje się na pracach związanych z ambitnym planem wydawniczym. Niedawno CD Projekt ogłosił zaciąg nowych twórców do prac nad projektem „Orion”, będącym kontynuacją „Cyberpunka 2077”. W 2023 r. studio zwolnił jednak ok. 120 pracowników, optymalizując w tamtym czasie swoje zasoby kadrowe.
Od nowych dwóch prezesów spółki – Adama Badowskiego i Michała Nowakowskiego – powołanych w miejsce Adama Kicińskiego, wiemy, że przy projekcie „Polaris”, który ma być otwarciem nowej wiedźmińskiej sagi pracuje obecnie ponad 400 osób, a spółka chce już w 2024 r. rozpocząć jego produkcję. Z kolei wspomniany „Orion” jest na razie w fazie koncepcyjnej, a do końca roku nad projektem będzie pracować około 80 osób. Drugim najbardziej zaawansowanym projektem jest "Sirius" – przekazano na konferencji wynikowej.
pic.twitter.com/WGwnQNu4Zs
— CD PROJEKT IR (@CDPROJEKTRED_IR) March 28, 2024
"Kontynuujemy również prace nad pozostałymi zapowiedzianymi produkcjami: Syriuszem, The Witcher Remake, a także nowym IP o kryptonimie Hadar – w zupełnie nowym, stworzonym przez nas uniwersum" – napisał w liście do akcjonariuszy Michał Nowakowski.
Co prawda CD Projekt nie podał daty premiery pierwszej gry z nowego rozdania, ale analitycy spodziewają się, że zadebiutuje ona w 2026 lub 2027 roku, co pozostawia firmę bez wydania większej gry w ciągu najbliższych kilku lat. O tym, że wskazane daty są prawdopodobne, świadczy przyjęty niedawno program motywacyjny wyznaczającą tzw. warunek wynikowy na lata obrotowe 2024-2027 w kwocie 3 mld zł zysku. Bez dużej premiery trudno sobie wyobrazić jego osiągnięcie.
W międzyczasie o CD Projekcie może być głośno za sprawą filmu z uniwersum Cyberpunku. Spółka nawiązała współpracę ze studiem Anonymous Content w sprawie jego przygotowania. Przypomnijmy, że w 2022 r. sukces serialu anime "Cyberpunk: Edgerunners" na Netfliksie przełożył się na wymierne zyski studia.
"W ramach naszych uniwersów będziemy rozwijać w przyszłości wiele projektów – również tych wychodzących poza gry wideo. W przypadku Cyberpunka kolejnym wyzwaniem po fantastycznie przyjętym anime Cyberpunk: Edgerunners – będzie projekt live-action, który będziemy tworzyć wspólnie z renomowanym studiem produkcyjnym Anonymous Content "- mówi Michał Nowakowski, Joint CEO CD PROJEKT.
Jeszcze przed publikacją wyników według danych zebranych przez agencję Bloomberga, dla CD Projektu obowiązywały 23 rekomendacje, w tym, z czego 5 „kupuj”, 5 „trzymaj”, a 13 „sprzedaj” Średnia z cen docelowych wynosiła 112 zł.
Michał Kubicki