Podczas konferencji prasowej na dworcu Warszawa Wschodnia minister infrastruktury Dariusz Klimczak omówił postępy w projektach związanych z rozwojem infrastruktury kolejowej. W centrum dyskusji znalazły się zapowiadane prace modernizacyjne na warszawskim węźle Wschodnim oraz zakres konkursów organizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak zaznaczył polityk, deklaracje ogłoszone na początku roku zostały znacząco przewyższone.
/Tomasz Jastrzębowski/REPORTER /Reporter
Próg 20 miliardów złotych przekroczony
Projekty unowocześnienia kolei postępują, a ich efekty stają się coraz bardziej widoczne. „Obecnie przekroczyliśmy barierę 20 mld zł w konkursach ogłaszanych przez Polskie Linie Kolejowe” – poinformował w środę (27.08.) Dariusz Klimczak na portalu X, podsumowując aktualne statystyki inwestycyjne PKP PLK.
Jest to kwota znacznie wyższa od prognozowanych na początek 2025 roku wartości. „Przypomnę, że wcześniejsze szacunki zakładały, że do końca 2025 r. spółka ogłosi przetargi warte łącznie 16 mld zł. Dziś znaleźliśmy się już powyżej tego pułapu, co stanowi ważny impuls dla przedsiębiorstw budowlanych i ich partnerów” – dodał minister. Przełamanie tej bariery jeszcze przed zakończeniem trzeciego kwartału wskazuje nie tylko na przyśpieszenie inwestycji, ale też na zwiększające się zaangażowanie branży kolejowej i konstrukcyjnej.
Warszawa Wschodnia – przygotowania do kompleksowej przebudowy
Kluczową częścią spotkania była zapowiedź remontu dworca Warszawa Wschodnia, stanowiącego strategiczny punkt komunikacyjny stolicy. „Przebudowa Warszawy Wschodniej zostanie przeprowadzona” – oświadczył minister Klimczak, podkreślając, że „zakres prac związanych z modernizacją tego obiektu jest niezwykle rozległy i wymaga starannych planów ze strony wybranego wykonawcy”.
Reklama
Wyzwania nie będą jednak małe, ponieważ remont musi odbywać się przy utrzymaniu normalnego ruchu pociągów, co nakłada szczególne wymogi na ekipy budowlane i pracowników kolei. Jak zaznaczył szef resortu, jest to dodatkowy sprawdzian kompetencji w zakresie koordynacji i logistyki.
Kolejne kroki? Mimo braku precyzyjnych dat rozpoczęcia prac czy pełnego opisu inwestycji, jedno jest pewne: modernizacja Warszawy Wschodniej wpisuje się w szerszą strategię odbudowy polskiej infrastruktury kolejowej. Informacje o kolejnych fazach projektu oraz nowych przetargach będą na bieżąco publikowane przez Ministerstwo Infrastruktury oraz PKP PLK.
Rozwiń
Agata Siwek
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Szczerze o pieniądzach