Niemcy zasygnalizowały, że Stany Zjednoczone muszą wprowadzić wcześniej ustalone niższe cła na pojazdy produkowane w Europie, zanim kompleksowa umowa handlowa między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi zostanie formalnie sfinalizowana, donosi Reuters. Porozumienie wynegocjowane przez Ursulę von der Leyen napotyka na poważne trudności. Czy zostanie ono pomyślnie sfinalizowane?
/ RALF HIRSCHBERGER / AFP
„ Cła na pojazdy muszą zostać niezwłocznie obniżone, zgodnie z porozumieniem. Zdajemy sobie sprawę ze znacznego obciążenia gospodarki opartej na eksporcie. (…) Naszą misją jest dalsze, niezachwiane wsparcie Komisji Europejskiej w trakcie całego tego procesu” – oświadczył rzecznik niemieckiego rządu Stefan Kornelius na konferencji prasowej.
Umowa handlowa UE-USA. Cła na samochody pozostają niepewne
Unia Europejska i Stany Zjednoczone osiągnęły pod koniec lipca ramowe porozumienie handlowe , jednak wiele szczegółów wciąż nie zostało ustalonych. Kwestia ceł na pojazdy z UE jest szczególnie skomplikowana.
Reklama
Przypomnijmy, że 27 lipca w Szkocji przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen wynegocjowała z prezydentem USA Donaldem Trumpem porozumienie, które przewiduje, że większość eksportu z UE do USA będzie objęta 15-procentowym cłem . Są to ustalenia tymczasowe, które wciąż wymagają sfinalizowania.
Donald Trump wprowadził 31 lipca rozporządzenie nakładające 15% cło na import z UE. Nie dotyczy ono jednak ceł na pojazdy, co oznacza, że europejskie samochody eksportowane do USA będą objęte 25% cłem, oprócz 2,5% cła Światowej Organizacji Handlu (WTO) , co łącznie da 27,5%. Trump powołuje się w tej sytuacji na inne uzasadnienie prawne. Tymczasem UE oczekuje, że USA ustanowią jednolite 15% cło na samochody produkowane w Europie i sprzedawane amerykańskim konsumentom.
Niemcy będą zabiegać o obniżenie ceł na swoje pojazdy. Eksport wart miliardy
Na początku sierpnia wysoki rangą urzędnik UE, który wolał pozostać anonimowy, zauważył: „Uważamy, że sytuacja jest bardzo jasna, jak to określiła przewodnicząca von der Leyen, jeśli chodzi o jednolitą stawkę celną w wysokości 15% (na pojazdy – red.). Jeśli z jakiegokolwiek powodu administracja USA odstąpi od tego, z pewnością będziemy mieli środki, aby zareagować” (cytat z PAP).
Według bazy danych UN Comtrade, która gromadzi globalne statystyki handlowe, wartość eksportu pojazdów osobowych z Niemiec do USA w 2024 roku wyniosła 27,22 mld dolarów . Eksport pojazdów użytkowych osiągnął wartość 582,26 mln dolarów.
wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News