Zysk netto jednostki dominującej grupy Dino Polska wyniósł w drugim kwartale 2024 roku 347,9 mln zł wobec 362,2 mln zł zysku rok wcześniej – podała spółka w raporcie półrocznym. Analitycy spodziewali się, że zysk będzie nieco wyższy i wyniesie 380,5 mln zł. Po raz pierwszy, odkąd weszła na giełdę, handlowa spółka odnotowała kwartalny spadek zysku netto w ujęciu rok do roku. Kurs akcji zareagował spadkiem. Tuż po godzinie 9:00 walory Dino traciły prawie 14 proc.
/krzysztof12 /123RF/PICSEL
Zysk operacyjny Dino wyniósł 421,7 mln zł wobec 482,1 mln zł przed rokiem. Także wynik EBITDA (zysk przed odliczeniem kosztów odsetek, podatków, amortyzacji i odpisów wartości niematerialnych) był niższy rok do roku, o 8,9 proc. – wyniósł 520,6 mln zł.
Przychody grupy wyniosły 7,243 mld zł, co z kolei oznacza wzrost o 10,6 proc. rdr.
Dino wypadło nieco gorzej niż Biedronka
Ale analitycy i inwestorzy nie kryją rozczarowania. „Pomimo tego że marża wzrosła, to spółce nie udało się zatrzymać erozji marżowości na poziomie EBITDA” – powiedział PAP Biznes Janusz Pięta, analityk BM mBanku. „Spółka odnotowała dość mocny wzrost wskaźnika kosztów do sprzedaży, co wynika z jednej strony z tego, że dynamika sprzedaży nie jest wysoka, więc brakuje efektu dźwigni operacyjnej, a z drugiej strony mamy relatywnie silny wzrost wynagrodzeń” – tłumaczy ekspert.
Reklama
Marża EBITDA Dino w II kwartale wyniosła 7,19 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 8,73 proc. Dino podało też w raporcie, że koszty świadczeń pracowniczych w spółce wzrosły rok do roku o 406,9 mln zł, czyli o 30,6 proc., do prawie 1,74 mld zł w I półroczu 2024 r.
„Wyniki Dino są gorsze od oczekiwań rynkowych. Trzeba mieć jednak na uwadze, że konsensus (czyli średnia oczekiwań analityków – red.) powstał na bazie prognoz sprzed wyników grupy Jeronimo Martins. Tymczasem wyniki Biedronki dały już przedsmak tego, jak mogą wyglądać wyniki Dino i już wtedy na cenie akcji Dino trochę się to odbiło” – dodaje Pięta.
„Patrząc z perspektywy wyników Biedronki, wyniki Dino są lekko gorsze na poziomie sprzedaży porównywalnej, różnica pomiędzy LFL Dino i Biedronki zmniejszyła się kwartał do kwartału na niekorzyść Dino” – zauważa analityk.
Sprzedaż w sklepach porównywalnych rosła, ale znacznie wolniej niż rok temu
Wzrost sprzedaży LFL („like for like”) – czyli w sklepach porównywalnych, a więc istniejących co najmniej rok – wyniósł 1,8 proc. wobec wzrostu o 20,3 proc. rok wcześniej.
W całym pierwszym półroczu przychody grupy Dino wyniosły 13,914 mld zł i były o 15,1 proc. wyższe rdr.
Dług netto grupy Dino wyniósł 818,1 mln zł na koniec czerwca 2024 r., co oznacza spadek o 136,7 mln zł w stosunku do 31 grudnia 2023 r. i spadek o 349,4 mln zł w stosunku do 30 czerwca 2023 r.
Sieć sklepów Dino się rozrasta, choć wolniej. W ciągu roku przybyło ponad 200 marketów
Grupa wypracowała w drugim kwartale środki pieniężne netto z działalności operacyjnej w kwocie 527 mln zł wobec 647,4 mln zł przed rokiem. W całym pierwszym półroczu środki pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 962,7 mln zł – o 8,1 proc. więcej rdr.
DINOPL
318,3000 -28,2000 -8,14% akt.: 23.08.2024, 10:53
- 305,1000
- 320,0000
- 296,8000
- 346,5000
- 787 620
- 241 466 000,60
- 274,6000
- 335,6000
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej w I półroczu były ujemne i wyniosły minus 735 mln zł wobec minus 563,8 mln zł rok wcześniej. Spółka podała, że na przepływy z działalności inwestycyjnej składały się przede wszystkim nakłady inwestycyjne związane z otwarciami nowych marketów Dino, rozwojem mocy produkcyjnych zakładu mięsnego Agro Rydzyna, rozwojem zaplecza logistycznego oraz nabyciem udziałów w spółce eZebra.
W II kwartale 2024 r. Dino Polska uruchomiło 66 nowych sklepów. Na koniec czerwca 2024 r. sieć Dino obejmowała 2504 markety, o 232 więcej niż przed rokiem. Tempo nowych otwarć jednak spadło – w analogicznym okresie ubiegłego roku (II kw.’23) Dino otworzyło 116 nowych marketów.