Wybierając się na zakupy możemy zauważyć, że parkomaty stawiane są już nie tylko przy mniejszych czy większych galeriach handlowych, lecz również na terenie parkingów znajdujących się przy pojedynczych sklepach i marketach. Choć z reguły przy spełnieniu pewnych warunków postój na takich parkingach jest darmowy, to w pewnych sytuacjach – jak zauważa katowicka „Gazeta Wyborcza” – kierowcy mogą zostać zobowiązani do uiszczenia „dodatkowej opłaty”.
/Wojciech Strozyk/ /Reporter
Znalezienie wolnego miejsca parkingowego przy sklepie czy markecie to nie koniec czynności, z którymi musi się zmierzyć kierowca. Na terenie wielu parkingów, które są obsługiwane przez operatorów, kierowcy muszą pobrać bilet parkingowy i umieścić go za szybą auta. Historia opisana przez „Gazetę Wyborczą” pokazuje, że płatne parkingi nadal są zmorą klientów marketów i galerii handlowych.
„Dodatkowa opłata” za parkowanie pod marketem. Takie parkingi to zmora kierowców
Dziennik przytacza historię pani Anety, która wraz z mężem udała się na zakupy do jednego z marketów budowlanych zlokalizowanych na terenie Chorzowa. Kobieta przyznała, że była zaskoczona, gdy po skończonych zakupach wróciła do samochodu i zauważyła wezwanie do zapłaty za postój auta. – To było wezwanie do „opłaty dodatkowej” – wyjaśniła. – Jako powód przeczytaliśmy, że to za brak wprowadzenia rejestracji samochodu w terminalu – dodała mieszkanka Chorzowa.
Reklama
Do uiszczenia jakiej kwoty została zobowiązana kobieta? – Okazało się, że do zapłaty mam 120 zł, bo wjeżdżając na parking „zawarłam umowę najmu miejsca parkingowego”. Mieszkanka Chorzowa nie ukrywała zaskoczenia. – To dla mnie skandal – powiedziała.
Zwróciła uwagę na to, że większość klientów nie przykłada większej uwagi do zasad parkowania, które zazwyczaj zapisane są drobnym, praktycznie niewidocznym druczkiem. – Niby jakaś tablica tam stała z informacją, ale kto ma czas to czytać? Poza tym, czy faktycznie po wjeździe na parking, który nawet nie jest ograniczony szlabanem, zawieram z kimś umowę? – zapytała kobieta, której słowa przytacza „Gazeta Wyborcza”.
Przypomnijmy, że 2023 r. prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Tomasz Chróstny nałożył 820 tys. zł kary na APCOA Parking Polska, operatora parkingów znajdujących się przy centrach handlowych i szpitalach. UOKiK stwierdził m.in., że firma ograniczała klientom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko zgłoszenie poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby.