ZUS uwzględni umowy zlecenia w okresie zatrudnienia. Istnieje jeden istotny wymóg.

Od stycznia 2026 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych zacznie przyjmować podania o wydanie certyfikatu poświadczającego przedziały czasowe, które będą zaliczane do ogólnego okresu zatrudnienia. Dotyczy to między innymi porozumień cywilnoprawnych oraz pracy w oparciu o działalność gospodarczą prowadzoną jednoosobowo. Zmiany obejmą także umowy z minionych lat.

Zus Wliczy Umowy Zlecenia Do Stau Pracy Jest Jeden Kluczowy Warunek Cde181b, NEWSFIN

fot. Impact CEE / / Impact

Od nowego roku kalendarzowego zaczynają obowiązywać modyfikacje w regulacjach Kodeksu pracy. ZUS przypomniał we wtorek, że te nowe regulacje poszerzą spis okresów zaliczanych do całkowitego okresu zatrudnienia w kontekście nabywania uprawnień do świadczeń pracowniczych. Obejmują one np. umowy zlecenia, prowadzenie biznesu czy pracę poza granicami państwa.

Udokumentowaniem tych przedziałów czasowych będą certyfikaty od ZUS, wystawiane od stycznia w oparciu o podanie składane przez PUE/eZUS.

Zgodnie z nowymi wytycznymi, ogólny okres zatrudnienia będzie zawierał nie tylko stosunki pracy, ale także inne formy aktywności zawodowej. Do stażu wliczone zostaną np. czasy prowadzenia działalności gospodarczej pozarolniczej, kooperacji z osobą prowadzącą tę działalność oraz okres jej przerwania z powodu opieki nad dzieckiem.

Wzięte pod uwagę zostaną też czasy realizacji umów zlecenia lub innych umów dotyczących świadczenia usług, czy też umów agencyjnych, pracy jako osoba wspierająca osoby realizujące te umowy, uczestnictwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kółek rolniczych – objaśniła regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim Krystyna Michałek.

„Poświadczanie nowych okresów będzie osiągalne wyłącznie na podstawie certyfikatów wydawanych przez ZUS. Podania o ich wydanie będą dostępne dopiero po wejściu w życie ustawy – na nowych formularzach dostępnych w systemie PUE/eZUS” – dodała rzeczniczka.

ZUS zaakcentował, że aktualnie sporo osób składa podania o wystawienie certyfikatów uwzględniających cały zarys ubezpieczenia, w tym także okresy pracy na podstawie umowy o pracę. Nie jest to jednak niezbędne – w tym zakresie przepisy pozostają bez zmian, a dokumentem potwierdzającym zatrudnienie wciąż jest świadectwo pracy.

Ministerstwo pracy, które opracowało nowe przepisy, zaznaczyło, że czasy sprzed wprowadzenia ustawy również będą wliczane do stażu pracy. Warunkiem jest ich należyte udokumentowanie. Na dostarczenie dokumentów obecnemu pracodawcy pracownik będzie miał 24 miesiące od momentu wejścia w życie ustawy.

Nowe regulacje ustawy wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku dla pracodawców z sektora finansów publicznych, pierwszego dnia miesiąca po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy dla pracodawców spoza sektora publicznego.(PAP)

kkr/ jann/

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *