Biedronka wyprzedziła Auchan w zestawieniu ASM Sales Force Agency, która prowadzi badania dotyczące najtańszych i najdroższych sieci handlowych. Z kolei Lidl zanotował największy wzrost cen w ujęciu rocznym.
/123RF/PICSEL
Jak wynika z najnowszych danych GUS, inflacja konsumencka w marcu wyniosła 2 proc. w ujęciu rocznym. Wartość wskaźnika może jednak się znacząco zmienić w nadchodzących miesiącach, także za sprawą rezygnacji z zerowej stawki na żywność od początku kwietnia. To, jak szybko i jak bardzo wzrośnie inflacja obecnie trudno szacować, bowiem wiele sieci handlowych zdecydowało się nie podwyższać cen części produktów.
W których sklepach ceny wzrosły najbardziej?
Wyniki Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency za marzec br. są zbieżne z odczytem GUS – ceny nadal rosną, choć nie tak szybko, jak jeszcze kilka miesięcy temu. Średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o blisko 2 proc. w porównaniu z lutym i o 0,41 proc. w skali roku. Biorąc pod uwagę najpopularniejsze artykuły codziennego użytku zapłacono o 5,65 zł więcej niż poprzednio; łącznie – 292,87 zł
Reklama
Jednocześnie od tygodni trwa wojna cenowa, zapoczątkowana przez Biedronkę i Lidl. Okazuje się, że zgodnie z danymi agencji, pierwsza z sieci zajęła najwyższe miejsce na podium pod względem najniższych cen. Lidl z kolei odnotował największy wzrost cen.
/ASM Sales Force Agency /
„Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w lutym br. Dodatkowo w sześciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (21,84 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Kaufland (4,91 proc.) – napisano w opracowaniu.
„W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano również w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w marcu 2024 r. była wyższa o 27,22 zł niż w 2023 r., tj. o 10,7 proc.. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Biedronka (18,08 proc.), Selgros Cash & Carry (4,49 proc.), Kaufland (1,8 proc.) i POLOmarket (0,09 proc.).” – czytamy w opracowaniu analiz” – dodano.
Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem zakupowym wyniosła 161,90 zł.
Nowy lider w rankingu najtańszych sklepów
Jak wskazuje Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, po raz pierwszy od wielu miesięcy doszło do zmiany na pozycji lidera rankingu najtańszych sklepów – Biedronka wyprzedziła Auchan.
– Nie mam wątpliwości, że pozostali uczestnicy badania podejmą rękawicę i jeszcze nie raz będziemy świadkami zaciętej walki o uwagę klientów. W najbliższych tygodniach w ślad za zbliżającymi się mistrzostwami Euro 2024 w Niemczech, spodziewamy się wysypu akcji promocyjnych budowanych na emocjach kibiców piłki nożnej. Szczególnie, że polskiej reprezentacji udało się zakwalifikować do udziału w finałach – mówi ekspert.
/ASM Sales Force Agency /
Zakupy zrobione w sklepach internetowych kosztowały więcej niż w tradycyjnych (346,53 zł wobec 292,87 zł w sklepach stacjonarnych). Najbardziej podrożały: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. Taniej niż przed rokiem kupowaliśmy produkty tłuszczowe, mrożonki, mięso czy nabiał,