Carrefour Polska może nieuczciwie wykorzystywać przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych – uważa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zastrzeżenia budzi nieuzasadnione pobieranie opłat od kontrahentów za transport towarów z magazynu centralnego do sklepów sieci. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty spółce.
Carrefour Polska z zarzutami Prezesa UOKiK (East News, Bartlomiej Magierowski)
Prezes UOKiK monitoruje relacje dużych sieci handlowych z dostawcami produktów rolno-spożywczych. Efektem tego działania były m.in. dwa raporty. Pierwszy z nich opisywał rabaty stosowane przez sieci handlowe. Drugi dotyczył opłat okołosprzedażowych, pobieranych za wykonywanie na rzecz dostawców świadczeń związanych z procesem sprzedaży towarów.
Duża sieć handlowa z zarzutami UOKiK
Jedną z nieuczciwych praktyk opisanych w raporcie było żądanie od dostawców opłat za usługę rozwożenia produktów z magazynów centralnych sieci do poszczególnych sklepów detalicznych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Dom w kilka miesięcy, czyli nowoczesne prefabrykaty pod lupą
– Centralna dystrybucja towarów jest integralną częścią modelu biznesu sieci handlowych i leży w ich interesie, dlatego niedopuszczalne jest żądanie od dostawców opłat za transport z głównego magazynu do sklepów. W rzeczywistości jest to przerzucenie przez sieć kosztów własnej działalności na kontrahentów. Ta nieuczciwa praktyka może dotyczyć spółki Carrefour Polska – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
I dodaje, że za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej grozi sieci j kara do 3 proc. obrotu.
UOKiK przekonuje, że funkcjonowanie kilkuset sklepów należących do sieci handlowej w oparciu, o codzienne przyjęcia towarów od wielu dostawców byłoby niemożliwe lub nieopłacalne.
Sklepy pod lupą UOKiK
„Szeroko pojęta centralizacja, obejmująca także logistykę, umożliwia sieciom wynegocjowanie korzystnych warunków handlowych, dzięki wykorzystaniu efektu skali. Stanowi to jeden z filarów nowoczesnego kanału dystrybucji i sukcesu sieci handlowych, będąc tym samym naturalnym elementem ich modelu biznesu. Podmiot bez zaplecza infrastrukturalnego pozwalającego na centralizację dostaw nie byłby w stanie efektywnie konkurować z innymi sieciami handlowymi” – przekonuje w komunikacie UOKiK.
Tak jest również w przypadku spółki Carrefour Polska. W interesie przedsiębiorcy leży dystrybucja towarów do poszczególnych sklepów, nawet gdyby nie otrzymywał za to pieniędzy – dodaje UOKiK.
To nie jedyne postępowanie dotyczące opłat za przewożenie towarów z magazynów centralnych do sklepów sieci handlowych. Wcześniej Prezes UOKiK postawił zarzut nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej spółce Auchan Polska.