
Biuro to przestrzeń, którą dzielisz z innymi ludźmi – różnymi ludźmi o różnych nawykach, preferencjach i dziwactwach. Musicie się nie tylko dogadywać, ale także umieć efektywnie pracować. W przeciwnym razie nie będzie miejsca na współistnienie.
Dlatego etykieta biurowa jest nie mniej ważna niż jakakolwiek inna. Jakie naruszenia zasad życia w tej przestrzeni, zarówno ustnych, jak i niewerbalnych, poważnie szkodzą nastawieniu innych do ciebie? Czego należy bezwzględnie unikać?
Jest w miejscu pracy
Obiad i przekąski jedz w jadalni, stołówce lub kawiarni. Jedzenie przy biurku to rażące naruszenie etykiety. Okruchy i kawałki jedzenia spadają na stół i klawiaturę (skracając żywotność sprzętu), a zapach jedzenia roznosi się po całym pomieszczeniu i nie zawsze jest przyjemny dla innych. Podobnie jest z siorbaniem i próbami mówienia z pełnymi ustami.
Nie wyciszaj telefonu
Jeśli w pomieszczeniu jest więcej niż troje osób (a przestrzenie typu open space mieszczą jednocześnie 20 lub 30 osób), dźwięk dzwoniących telefonów komórkowych doprowadzi każdego do szału. A jeśli wyszedłeś zapalić, zostawiłeś telefon na biurku i od pięciu minut przerywa ciszę w pracy metalicznym dźwiękiem lub sprośną piosenką ustawioną jako dzwonek, wszyscy już cię nienawidzą. Zasada jest prosta: wycisz telefon w biurze.
Przychodzenie do pracy chorym
I nie mówimy tu tylko o najpowszechniejszej chorobie współczesności, ale także o przeziębieniu, nie wspominając o grypie. Myślisz, że dokonujesz bohaterskiego czynu, przychodząc do biura z katarem i 38-stopniową gorączką. Ale tak nie jest. Popełniasz przestępstwo. Twoje ciągłe kichanie i kaszel nie tylko denerwują innych, ale także stanowią zagrożenie, bo jutro trzy kolejne osoby będą leżały w łóżkach z powodu twojego wirusa. Jeśli jesteś chory, zostań w domu i pracuj zdalnie. Albo po prostu bądź chory.
Zagracenie stołu pamiątkami i mnóstwem osobistych zdjęć
Przychodzimy do pracy, żeby pracować. Nie zamieniaj swojego biurka w wystawę swoich osiągnięć z podróży ani w rodzinny album ze zdjęciami, ustawiając na nim 15 ramek ze zdjęciami wszystkich domowników. Jedno lub dwa zdjęcia będą idealne. Pamiątka lub zabawka, jeśli to dla Ciebie ważne. Ogólnie rzecz biorąc, Twoje biurko to miejsce pracy i powinno być utrzymane w porządku, minimalistyczne i ozdobione wszystkim, co sprzyja produktywnej pracy.
Naruszyć podporządkowanie
Niektórzy menedżerowie, z powodu braku umiejętności zarządzania, nawiązują zbyt nieformalne relacje z podwładnymi, wierząc, że sprzyja to spójności zespołu i pozytywnej atmosferze. Wielu pracowników wykorzystuje to i wykorzystuje takiego menedżera. Zaczynają nieustannie prosić o przysługi, próbując rozwiązywać problemy osobiste kosztem pracy itd. Słuszność decyzji kierowniczych jest przedmiotem aktywnych debat. Publicznie wyrażane są negatywne opinie i oceny dotyczące poleceń, udzielane są nieproszone rady itd. To niedopuszczalne. Podporządkowanie jest równie ważne w biznesie, jak w wojsku. A umiejętność pamiętania o granicach jest niezbędną cechą dobrego pracownika.



