
Czy znasz swoją prawdziwą wartość na rynku pracy? Czy wiesz, jak zwiększyć swoją wartość i zarobki? Sprawdź się!
Najpierw wyjaśnijmy pojęcia.
Przez „wartość” rozumiemy kwotę, jaką Twój potencjalny pracodawca jest skłonny zapłacić za Twoje umiejętności zawodowe. Twoje wynagrodzenie jest obiektywną miarą Twojej „wartości” na rynku pracy (jako specjalisty w swojej dziedzinie).
Aby ustalić, ile naprawdę warta jest Twoja praca, wykonaj następujące kroki:
1. Oblicz, ile osób może wykonywać pracę podobną do Twojej.
Jeśli to, co potrafisz, jest czymś, co inni mogą z łatwością zrobić, a takich osób jest wiele, to mam dla ciebie złą wiadomość – twoja wartość na rynku pracy jest wyjątkowo niska.
Im więcej wyjątkowych wyzwań zawodowych uda Ci się rozwiązać, tym mniej osób będzie z Tobą konkurować. To automatycznie zwiększy Twoje wynagrodzenie.
2. „Oceń” siebie.
Poproś swoich kolegów i przełożonych o opinię na temat twojej pracy:
- Jeśli zasłużenie jesteś uważany za profesjonalistę najwyższej klasy, oznacza to, że zasługujesz na zarabianie dużych pieniędzy.
- Jeśli jednak oceny Twojej pracy są raczej przeciętne, to wprost wskazuje na to, że najwyższy czas, abyś poważnie podniósł swoje kwalifikacje zawodowe.
3. Sporządź listę tego, za co dokładnie otrzymujesz wynagrodzenie.
Określ działania, które mają bezpośredni wpływ na wyniki Twojej pracy (na przykład złożone obliczenia lub szybkie rozwiązywanie problemów klientów). Następnie, stosując zasadę Pareto, poświęć większość czasu na 20% działań generujących 80% Twojego dochodu.
Porozmawiajmy teraz o tym, jakie działania mogą prowadzić do znaczącego wzrostu Twojej „wartości”.
Faktem jest, że rynek pracy jest zawsze środowiskiem o dużej konkurencji, a zwycięzcą jest ten, kto zada sobie właściwe pytania:
1. Co robię, aby rozwijać swój profesjonalizm?
Jak często uczestniczę w kursach doszkalających? Ile czasu poświęcam dziennie na naukę nowych technologii i najlepszych praktyk? Jak często czytam specjalistyczną literaturę z mojej dziedziny?
- I tak, swoją drogą, powinieneś studiować i czytać literaturę fachową poza godzinami pracy (czyli nie w pracy, a w czasie wolnym).
- W godzinach pracy musisz skupić się wyłącznie na tych 20% działań, które przynoszą 80% rezultatów (= Twoich dochodów).
2. Jak dobrze potrafię komunikować się z innymi ludźmi?
Ta umiejętność nie jest potrzebna tylko po to, by dzielić się najnowszymi plotkami — pomoże ci ona nawiązać wymianę doświadczeń zawodowych, poznać właściwe osoby i nawiązać z nimi dobre relacje zawodowe.
Kiedy ostatni raz byłeś na wystawie lub konferencji związanej ze swoją pracą?
- Aby stać się poszukiwanym specjalistą, ważne jest regularne „pojawianie się” na tego typu wydarzeniach i nie krępowanie się wyrażania tam swojego punktu widzenia (aby zostać zauważonym).
- Im szersze są Twoje kontakty towarzyskie, tym większe prawdopodobieństwo, że gdy nadejdzie odpowiedni moment, szybko znajdziesz nową, dobrze płatną pracę lub założysz własny biznes, nawiązując współpracę z nowymi znajomymi.
3. Czy moje oczy „świecą”?
Nie da się zostać ani zostać profesjonalistą najwyższej klasy, jeśli jest się otyłym, ma się wybuchowy temperament lub zaraża się wszystkich wokół swoim pesymistycznym nastawieniem. Pamiętaj, że ludzi zatrudnia się na podstawie cech zawodowych, a zwalnia na podstawie osobowości!
Mała rada: prowadź aktywny tryb życia, dbaj o swoje zdrowie i regularnie podejmuj się odpowiedniej aktywności fizycznej – dzięki temu zachowasz dobrą formę, a w twoich oczach będzie lśnił radosny blask.
Wznawiać:
1. Zawsze realistycznie oceniaj swoją wartość na rynku pracy (jeśli teraz nie jest ona wystarczająco wysoka, to znaczy, że czas rozwinąć swój biznes).
2. Wybierz obszary, w których musisz się poprawić, aby zwiększyć swoje dochody (w tym celu zadaj sobie odpowiednie pytania).



