Francuska firma motoryzacyjna Renault planuje pożegnać się z 3 tysiącami pracowników. Zredukowani mają być głównie pracownicy na stanowiskach wsparcia. Ma to nastąpić w ramach dobrowolnych odejść z firmy – donosi Reuters.
Renault wdrożył specjalny program oszczędnościowy pod nazwą „Arrow”, w ramachktórego zamierza zredukować załogę o 15 proc. w działach kadr,finansów i marketingu. Skutkiemtegobędzieograniczenie łącznie około 3tysiące stanowisk zarówno w paryskiej centrali firmy,jakiw innych lokalizacjach na całym świecie. Ostatecznarozstrzygnięcie w sprawie redukcji ma zapaść do końca roku.
– Ze względu na niepewną sytuację na rynku samochodowym oraz nadzwyczaj konkurencyjne otoczenie,potwierdzamy, że analizujemy metody na uproszczenie naszych działań,przyspieszenie realizacji i optymalizację naszych kosztów stałych – oznajmiłrzecznik prasowy Renault,cytowany przez Reuters.
Słabsze wyniki finansowe
W lipcu tenkoncern zawiadomił, że w pierwszej połowie 2025 r. poniósł stratę netto w wysokości 11,2 mld euro, na co wpłynęła równieżjegospółka partnerska Nissan.Natomiast zysk netto zmalał do461 mln euro. To mniej niż jedna trzecia wartości z zeszłego roku.Przyczyną tej sytuacji jest osłabienie koniunktury na samochody dostawcze, wydatki związane z pojazdami elektrycznymioraz presja handlowa.
Zdaniem ekspertów konieczne jest przywrócenie marż oraz oceny wiarygodności kredytowej Renault dopoziomu inwestycyjnego, a także odnalezienie sposobu na uporanie się z efektami amerykańskich ceł i mocnąkonkurencją ze strony chińskich wytwórców samochodów.
Na koniec 2024roku Renault zatrudniało na całym świecie niemal 99 tys. pracowników.
Spora redukcja etatów w całej branży
To nie pierwsze cięcia kadrowe w branży motoryzacyjnej, któraobecnie przechodzi ogromną restrukturyzację. Wynika ona z elektryfikacji,digitalizacji, wzrastających kosztów surowców i energii, jak również obniżenia sprzedażyaut spalinowych. Szczególnie duże cięcia dotyczą niemieckich producentów takich jak Volkswagen, Audi czyMercedes Benz. Jednak sytuacja w tym sektorze wpłynęła także na polskie przedsiębiorstwa, które sądostawcami podzespołów do produkcji samochodów. One również w wielu przypadkach musiały zmniejszyć liczbę swoich zatrudnionych.
KW