Według szacunków kancelarii Fehradvice & Partners zawartych w raporcie „Media w Polsce i ich wartość dla Google”, który powstał we współpracy ze Związkiem Pracodawców Wydawców Cyfrowych, roczny wkład Google w polskie firmy medialne powinien wynieść ok. 78,67 mln euro.
„Biorąc pod uwagę całkowity przychód z reklam w wyszukiwarkach wynoszący 577 mln euro i udział Google w rynku wynoszący 91,14%, szacowany przychód wygenerowany przez wyszukiwarkę Google wynosi 525,88 mln euro (z dolną granicą 473,29–578,46 mln euro)” — stwierdzono.
W raporcie wskazano również, że dzięki wykorzystaniu międzynarodowych standardów wyceny dostawców treści oraz zastosowaniu limitów wrażliwości w całym procesie kalkulacji, sprawiedliwy roczny wkład Google w polskie spółki medialne szacuje się na kwotę od 49,98 mln EUR do 119,04 mln EUR, przy obliczonej wartości teoretycznej wynoszącej 78,67 mln EUR rocznie.
„W modelu Google AdSense operatorzy (właściciele witryn) mogą wyświetlać reklamy Google na swoich platformach, zarabiając przychód za każdym razem, gdy użytkownicy klikają lub wyświetlają te reklamy. Google zarządza dystrybucją, śledzeniem i wypłatą przychodów” – wyjaśniono.
Ponadto stwierdzono, że operator witryny w zamian dostarcza treści, które przyciągają użytkowników do witryny. W modelu AdSense Google rekompensuje operatorom witryn procent od przychodów — zazwyczaj od 51% do 60%, w zależności od rodzaju reklamy (strony z treścią kontra strony wyników wyszukiwania).
Według raportu Google zajmuje dominującą pozycję na polskim rynku wyszukiwarek, kontrolując 91,14 proc. tego sektora. Znaczna część wartości generowanej w wyszukiwarce pochodzi z zapytań informacyjnych — wiele z nich opiera się na treściach dziennikarskich, które dostarczają dokładnych, wyczerpujących i trafnych odpowiedzi. Mimo to firmy medialne nie otrzymują żadnego wynagrodzenia finansowego.
„Ten scenariusz prowadzi do systemowej nierównowagi, która negatywnie wpływa na kondycję finansową i rozwój wysokiej jakości treści dziennikarskich w Polsce. Celem tego badania jest ilościowe określenie wartości ekonomicznej, jaką treści medialne generują w wyszukiwarce Google w Polsce i ustanowienie opartej na danych podstawy do określenia sprawiedliwego wkładu Google w polskie przedsiębiorstwa medialne” – podsumowano w raporcie.
Badania wykazały, że 68% użytkowników wyraźnie preferuje wersję Google, która zawiera treści multimedialne. Gdy takich treści brakuje, lojalność użytkowników zmniejsza się o 4,1 punktu procentowego — względny spadek o około 8%