Największa w historii inwestycja kolejowa w republikach bałtyckich otrzymała 928 mln euro dofinansowania z UE
Iwona Trusewicz
Bałtycka spółka joint venture RB Rail ogłosiła w środę, że podpisała dodatkową umowę na dofinansowanie z Funduszu Łącząc Europę (CEF) na kwotę 928 mln euro. Dotacja ta przeznaczona jest na realizację projektu Rail Baltica. Tym samym inwestycja wraz z krajowym współfinansowaniem z trzech krajów bałtyckich przekroczy 1,1 miliarda euro.
Porozumienie podpisały Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA), estońskie Ministerstwo Klimatu, Ministerstwa Transportu Litwy i Łotwy oraz RB Rail AS. Z braku środków, prace nad budową Rail Baltica utknęły w martwym punkcie: projekt staje się droższy i jest opóźniony o kolejne 4 lata. Teraz jest szansa na odrobienie części zaległości.
Kraje bałtyckie będą prowadzić dalsze prace niezbędne do rozwoju infrastruktury kolei dużych prędkości. Korzystając z niedawno podpisanych umów finansowych i wcześniejszych konkursów, projekt Rail Baltica zapewnił finansowanie prac budowlanych, które obejmą budowę około 130 km torów w krajach bałtyckich.
Rail Baltica to największy projekt dotyczący infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich. Na całej trasie Rail Baltica zostanie poprowadzona zelektryfikowana linia kolejowa o europejskim rozstawie torów. Tym samym z republik znikną tzw. szerokie tory położone w czasach sowieckich.
Rail Baltica będzie przechodzić przez Kowno i Rygę do Tallina. Projekt przewiduje także wydzielenie odrębnej linii kolejowej Kowno – Wilno. Całkowita długość linii kolejowej Rail Baltica w krajach bałtyckich wynosi 870 km: na Litwie – 392 km, na Łotwie – 265 km, w Estonii – 213 km.
Planowany koszt całkowity projektu Rail Baltica w krajach bałtyckich miał wynosić 5,8 miliarda euro, ale w 2020 roku pojawiły się informacje, że inwestycja podrożała już do 7,8 mld euro.
Wcześniej, w 2017 r. trzy republiki podpisały z Unią porozumienie w którym zobowiązały się zbudować trasę do 2025 r i zapewnić jej gotowość do eksploatacji do 2026 r. Unia zobowiązała się do dofinansowania 85 proc. kosztów inwestycji. Pandemia spowodowała zastopowanie budowy a przekroczone harmonogramy wywołały napięcia na linii Ryga (siedziba spółki RB Rail AS) a Brukselą.
Po negocjacjach w Radzie Europejskiej, Komisja Europejska zgodziła się przeznaczyć dodatkową kwotę 1,4 mld euro na dokończenie projektu.