Falcon 10
Iwona Trusewicz
Biznesowy odrzutowiec Falcon-10 zniknął z radarów w górach Pamir przy granicy Afganistanu i Tadżykistanu w sobotę wieczorem. Był jednym z około 600 leasingowanych samolotów, które po rosyjskiej agresji na Ukrainę władze zawłaszczyły rejestrując w Państwowym Rejestrze Cywilnych Statków Powietrznych Rosji. Oznaczało to odcięcie od autoryzowanego serwisowania i dostępu do lotnisk państw, które wprowadziły sankcje wobec Rosji.
„Samolot należy do Athletic Group LLC i osoby prywatnej. Wykonywał czarterowy lot sanitarny na trasie Gaya (Indie) – Taszkent (Uzbekistan) – Żukowski (Rosja) – poinformowała Federalna Agencja Transportu Powietrznego Rosji. Według TASS maszyna leciała z Tajlandii, a w Indiach lądowała, by zatankować.
Gazeta RBK ustaliła, że Atletik-Group jest zarejestrowana w Libercach pod Moskwą. Działalność firmy obejmuje transport lotniczy, handel detaliczny i centra fitness.
Według Federalnej Agencji Transportu Lotniczego na pokładzie samolotu było czterech członków załogi i dwóch pasażerów. Według TASS byli to Rosjanie.
Ostatni raz samolot był widziany na radarze w momencie zbliżania się do granicy z Afganistanem, a wcześniej piloci zgłaszali problemy techniczne i planowali awaryjne lądowanie podczas przekraczania granicy z Tadżykistanem. Źródła TASS podają, że według wstępnych danych przyczyną katastrofy była awaria dwóch silników.
Talibowie rządzący w Afganistanie poinformowali, że skierowali na miejsce katastrofy zespół dochodzeniowy. Śledztwo w sprawie katastrofy wszczęła też rosyjska prokuratura.
Co to jest Falcon-10
Falcon 10 to samolot odrzutowy opracowany przez francuskie Dassault Aviation. Produkcja rozpoczęła się w 1971 r., a zakończyła w 1989 r.. Maszyna jest uważana za jeden z najpopularniejszych odrzutowców biznesowych na rynku używanych samolotów. Falcon 10 ma zazwyczaj dwuosobową załogę i może pomieścić od czterech do siedmiu osób.