Kreml zakazał liniom lotniczym korzystania z samolotów Państwowego Leasingu Transportu (GTLK) w rejsach zagranicznych
Iwona Trusewicz
Rosyjska Federalna Agencja Transportu Powietrznego wysłała pilne zawiadomienie, ostrzegające przed możliwością zajęcia za granicą samolotów Airbusa i Boeinga (należących do struktur Państwowego Leasingu Transportu) do pięciu rosyjskich linii lotniczych: Aeroflot, Rossija, S7, ATK Jamał i Aurora – dowiedziała się gazeta RBK.
Służba prasowa linii S7 powiedziała RBK, że oczekuje na pozwolenie władz rosyjskich na obsługę niektórych lotów międzynarodowych. „Do czasu uzyskania oficjalnego pozwolenia odloty tych lotów zostały przełożone” – podała S7.
Loty z Irkucka do Bangkoku, z Nowosybirska do Dubaju i z Moskwy do Urgencz zostały wstrzymane. Pasażerowie zostali poinformowani o zmianach, dostali napoje, gorące posiłki, zakwaterowanie w hotelu – zapewnia przewoźnik. „Jeśli to możliwe, przesiadamy również dostępne alternatywne loty”.
Wiosną ubiegłego roku, po agresji rosyjskiej na Ukrainę, Stany Zjednoczone i UE nałożyły sankcje zakazujące dostaw samolotów i części zamiennych do Rosji. Zagraniczni leasingodawcy zaczęli wówczas wycofywać samoloty z Rosji. Federalna Agencja Transportu Lotniczego zaleciła, aby przewoźnicy krajowi posiadający samoloty objęte leasingiem zagranicznym, zaprzestali wykonywania lotów za granicę. Później Kreml zachodnie maszyny zawłaszczył, wpisując je do rosyjskiego rejestru samolotów.
Aby zachować flotę i utrzymać jej zdolność do lotu, linie lotnicze współpracowały z rosyjskimi władzami lotniczymi w celu przeniesienia samolotów do rosyjskiego rejestru. Jednocześnie podjęto próby wykreślenia samolotów z rejestrów Bermudów i Irlandii. Obecnie w tych krajach wciąż zarejestrowanych jest około 400 samolotów używanych przez rosyjskie linie, ponieważ nie wszystkie samoloty rozwiązały problemy z zagranicznymi firmami leasingowymi.
37 aresztowanych maszyn
Według Federalnej Agencji Transportu Lotniczego na dzień 24 lutego 2022 r (agresja na Ukrainę) rosyjskie linie lotnicze miały 745 samolotów zarejestrowanych w rejestrze bermudzkim i 36 w rejestrze irlandzkim.
GTLC (w 100 proc. należy do ministerstwa transportu) to największa firma leasingowa w Rosji, działająca m.in. w obszarze transportu lotniczego, kolejowego i wodnego. W 2022 r. została objęta sankcjami USA, UE i Wielkiej Brytanii. Na koniec ubiegłego roku strata netto STLC wyniosła 55,8 miliarda rubli. Rok wcześniej firma miała 0,99 miliarda rubli zysku netto.
W lutym dyrektor generalny spółki zależnej GTLK, GTLK Europe, Roman Liadow powiedział, że zagraniczne struktury firmy posiadają 74 samoloty, z czego 37 zostało „częściowo zablokowanych” za granicą, z czego większość – w Europie. Przyznał, że istnieje możliwość ich sprzedaży. Kolejne 37 samolotów znajduje się w Rosji i jest obsługiwanych przez rosyjskich przewoźników.