Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach

Od Najblizszej Soboty Pociagi Pojada Szybciej Na Gloacutewnych Trasach D907753, NEWSFIN

Dworzec kolejowy Warszawa Centralna

Foto: PAP/Albert Zawada

Adam Woźniak

Pociągi pojadą szybciej, będzie więcej połączeń, pendolino dotrze do kolejnych miast – od soboty 15 grudnia kolej wprowadza nowy rozkład jazdy 2024/2025. Na głównych trasach zwiększy się częstotliwość kursów, realizowanych w stałych odstępach czasu, pojawią się także dodatkowe połączenia międzynarodowe do Niemiec i Czech. Ale na niektórych liniach kolejowych podróże utrudniać będą roboty na torach.

Skróci się podróż pomiędzy miastami wojewódzkimi dla pociągów PKP Intercity. Jak zapowiada dalekobieżny przewoźnik, czasy mają być rekordowe. Przykładowo podróż na trasie Warszawa Centralna-Białystok zajmie godzinę i 30 minut (obecnie 2:02), nowy czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Łodzią Fabryczną to 1:07 (1:17), pomiędzy Warszawą a Poznaniem 2:19 (2:28), Wrocławiem a Gdańskiem 4:17 (4:36), Lublinem a Wrocławiem 5:15 (5:44), Warszawą a Szczecinem 4:17 (5:01), Krakowem a Zakopanem 2:01 (2:21), Zamościem a Krakowem 3:55 (5:09), Poznaniem a Szczecinem 1:46 (2:13).

Pendolino dojedzie do Szczecina

Nowością będzie rozszerzenie siatki połączeń pociągów pendolino. Od połowy grudnia będą one kursować ze Szczecina przez Poznań do Warszawy. Poranny skład wyjedzie ze Szczecina przed 8:00 i pokona tę trasę w 4 godziny i 18 minut. W drodze powrotnej ekspres do Szczecina pozwoli wrócić ze stolicy po 20:00. Oprócz postoju w Poznaniu pociąg zatrzyma się w Stargardzie i Krzyżu, co umożliwi przesiadkę w kierunku Gorzowa.

Poprawiona zostanie także obsługa innych połączeń: np. Warszawy z Wrocławiem pociągiem EIC Ślęża z czasem przejazdu 3 godz. i 33 min, czy składem IC Konopnicka, a także Śnieżka, który od grudnia będzie kursował codziennie, a nie tylko w weekendy – jak dotychczas. W soboty i niedziele z Warszawy Wschodniej do Wisły Uzdrowisko będzie jeździł IC Beskidy, który w Małopolsce zatrzyma się w nowym miejscu – na stacji Zator Park Rozrywki.

Dzięki zmianie trasy pociągu Hańcza na trasie Kraków – Wilno pojawi się bezpośrednie połączenie Kielc, Skarżyska-Kamiennej i Radomia z Białymstokiem oraz pierwsze dla mieszkańców tych miast połączenie międzynarodowe. Z 8 do 14 zwiększy się liczba pociągów kursujących pomiędzy Kielcami i Krakowem. Natomiast wydłużenie trasy składu TLK Lubomirski w relacji Gdynia – Zakopane do Kołobrzegu przyniesie codzienne połączenie mieszkańcom Pomorza do Warszawy, Radomia, Kielc, Krakowa i Zakopanego.

Więcej pociągów do Czech i Niemiec

W połączeniach międzynarodowych pojawią się cztery nowe do Czech pociągami IC Baltic Express do Pragi. Mają się zatrzymywać w Gdańsku, Bydgoszczy, Poznaniu, Wrocławiu, a także w mniejszych miastach: Tczewie, Inowrocławiu, Gnieźnie, Lesznie i Kłodzku. Do Berlina pojedzie IC Galicja, który wyruszy z Przemyśla przez Kraków. Jak informuje PKP Intercity, dzięki temu pomiędzy Krakowem a Berlinem pociągi będą kursować co 4 godziny.

Pasażerom ma być wygodniej. To dlatego, że kolej zmniejszy liczbę pociągów kategorii TLK na rzecz kategorii IC z nowymi lub zmodernizowanymi wagonami lub elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. Jeśli obecny rozkład planuje 303 pociągi IC, to od połowy grudnia ich liczba wzrośnie do 359.

Jak informuje zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, od początku grudnia złagodzono przepisy określające dopuszczalną prędkość w miejscach, gdzie są roboty na torach sąsiednich. Do tej pory pociągi musiały zwalniać do 20 km/h. Nowe regulacje pozwalają na jazdę zgodnie z obowiązującym rozkładem, co poprawi płynność ruchu i skróci czas przejazdu.

Na niektórych trasach zastępcze autobusy

Ale nie obejdzie się bez problemów. Zwłaszcza na Śląsku, gdzie modernizowana jest linia kolejowa biegnąca przez Katowice, część pociągów pojedzie zmienionymi trasami, będzie jechać dłużej lub zastąpi je komunikacja autobusowa. Na odcinku Poznań – Zbąszynek, gdzie m.in. wymieniane są rozjazdy, może wydłużyć się czas jazdy pociągów dalekobieżnych, m.in. IC Gedania, IC Berlin-Warszawa-Express czy IC Ukiel. Natomiast na Mazurach z powodu elektryfikacji linii za pociągi IC Mamry oraz IC Warmia kursujące na trasie Olsztyn Główny – Kętrzyn – Giżycko utrzymana zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. Roboty na torach na odcinku Kozłów – Sędziszów będą także wydłużać czas podróży pomiędzy Krakowem a Kielcami.

Mieszkańcy kilku mniejszych miast pożegnają się z pendolino: to m.in. Włoszczowa, w której z ekspresu miała korzystać tylko garstka osób, a także Ciechanów, Wałbrzych i Jelenia Góra.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *