Bogusław Chrabota
LOT ma nowego prezesa. Jakie są jego zadania?
LOT stanowi jeden z trzech fundamentów projektu budowy nowego lotniska w Baranowie. Silny przewoźnik z uznawaną i cenioną marką, realizujący przewozy zarówno point to point, jak i sieciowe, w tym długodystansowe, jest kluczowy dla funkcjonowania lotniska hubowego. I to właśnie tę rolę powinien pełnić LOT w nowym porcie. Aby to było możliwe, wymagana jest długofalowa i spójnie realizowana strategia rozwoju. To jest główne zadanie dla kierownictwa naszego narodowego przewoźnika.
No właśnie, jaka jest aktualna sytuacja LOT? Pamiętam różne momenty w jego historii. Lepsze i gorsze. Były nawet rozważania na temat sprzedaży LOT-u zagranicznemu operatorowi.
LOT
będzie osiągał rekordowe wyniki przewozowe, bardzo dobre wyniki finansowe i systematycznie rozwija rozkład, aby zapewnić jak najlepsze połączenia przez Lotnisko Chopina. Stworzenie „masy” dla CPK, po osiągnięciu maksymalnej przepustowości w Warszawie, LOT będzie również rozwijał swoje operacje w regionalnych portach. Przewozy pasażerskie w lotnictwie to trudny rynek, gdzie marże rzędu 2–3% są już uznawane za zadowalające. W tej perspektywie LOT wypada całkiem dobrze. W 2023 roku przewiózł 10 mln pasażerów, a wydaje się, że 2024 będzie jeszcze lepszy. Chociaż w porównaniu do dużych grup konsolidacyjnych na rynku europejskim wielu przewoźników, LOT nie wydaje się nadmiernie imponujący, to naszą ambicją jest dalszy rozwój, co wiąże się z pozyskiwaniem nowych samolotów i dalszym wzrostem siatki połączeń.
Czy planowana jest wymiana floty, jej poszerzenie, zatrudnianie ludzi i budowa infrastruktury? Co jest najważniejsze?
Obecnie trwa przetarg na wymianę floty regionalnej. Zakup samolotów, które zastąpią obecnie użytkowane embraery 170 i 190, jest niezbędny. Nowe maszyny będą z jednej strony bardziej efektywne kosztowo – tańsze w eksploatacji, będą mogły przewozić więcej pasażerów i miały większy zasięg, ale również będą znacznie cichsze, co