PLL LOT
Danuta Walewska
Nowo powołana, a właściwie radykalnie zmniejszona w środę, rada nadzorcza PGL zdecydowała w czwartek, 28 listopada, o odwołaniu całego zarządu spółki. Swoje stanowiska stracili prezes zarządu Artur Lebiedziński oraz Paweł Hajduk, który w zarządzie odpowiadał za kwestie finansowo-ekonomiczne. Tymczasowo p.o. prezesa zarządu PGL został Łukasz Chaberski, czyli obecny przewodniczący rady nadzorczej PGL, dyrektor biura Macieja Laska, pełnomocnika ds. CPK.
Jest to ciąg dalszy zmian w lotniczych spółkach, jakie lawinowo nastąpiły po odwołaniu prezesa PLL LOT Michała Fijoła. Rada nadzorcza LOT zdecydowała się na to z niewiadomych powodów. I to w momencie, kiedy rząd już zdecydował o skonsolidowaniu wszystkich spółek lotniczych w Ministerstwie Infrastruktury. Zostały one przeniesione decyzją ministra aktywów państwowych, Jakuba Jaworowskiego.
Zmian w spółkach lotniczych będzie więcej
Nieoficjalnie wiadomo, że nastąpią kolejne zmiany personalne. Na razie w Ministerstwie Infrastruktury trwają analizy prawne. Wiadomo jedynie, że dotyczą one zmian w samym PLL LOT.
Oprócz Artura Lebiedzińskiego i Michała Hajduka stanowiska stracili wcześniej członkowie rady nadzorczej PGL: przewodniczący Michał Paziewski, wiceprzewodniczący Sebastian Mikosz, (który wcześniej był prezesem przewoźnika dwukrotnie, a teraz jest prezesem Poczty Polskiej), Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek oraz Barbara Dąbrowska.
Ze starego składu pozostali jedynie, oprócz Łukasza Chaberskiego, także Aldona Kieler-Kowalska, Anna Miazek i Artur Tomasik (prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, który zarządza lotniskiem w Pyrzowicach). Artur Lebiedziński i Paweł Hajduk weszli do zarządu PGL 15 lipca 2024 r., kilka tygodni po tym, jak stanowisko prezesa PGL stracił Michał Fijoł.
Czym się zajmuje Polska Grupa Lotnicza (PGL)
Polska Grupa Lotnicza powstała 3 stycznia 2018 roku. Z założenia miała ona skupiać najważniejsze spółki Skarbu Państwa, działające w branży lotnictwa pasażerskiego, m.in. LOT, LS Airport Services, LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o., LS Technics Sp. z o.o., PGL Leasing i Polską Akademię Lotniczą. W planach było powołanie własnej firmy zajmującej się leasingiem samolotów. Kapitał zakładowy spółki wyniósł wtedy 1,2 mld zł, a jej pierwszym prezesem został ówczesny szef LOT Rafał Milczarski. Prezes nowej spółki miał nie pobierać wynagrodzenia, a funkcję szefa PGL połączyć z dotychczasowymi obowiązkami prezesa LOT.