Opanowywanie zagadnienia poprzez konwersację z chatbotami bazującymi na inteligencji sztucznej, takimi jak ChatGPT, zamiast eksplorowania odnośników udostępnianych przez wyszukiwarkę internetową, może skutkować mniej dogłębną wiedzą – raportuje periodyk „PNAS Nexus”.

Shiri Melumad i Jin Ho Yun z University of Pennsylvania (USA) zorganizowali siedem badań z udziałem tysięcy użytkowników sieci, którzy byli losowo kierowani do przyswajania różnorodnych tematów, takich jak założenie ogródka warzywnego, prowadzenie zdrowego trybu życia lub zwalczanie machinacji finansowych, wykorzystując duże modele językowe (LLM) lub konwencjonalne odnośniki wyszukiwarki Google.
Wzmocnieni pozyskaną wiedzą uczestnicy wcielali się następnie w role ekspertów, konstruując porady. Osoby posługujące się modelami LLM spędzały krótszy czas na analizowaniu rezultatów wyszukiwania i komunikowały, że zdobyły mniej gruntowną wiedzę w zestawieniu z osobami używającymi linków internetowych, nawet wówczas, gdy dane były identyczne.
Zobacz takżeTylko dla naszych Czytelników: możesz dostać Apple Watcha w prezencie do karty kredytowej. Sprawdź, jak zgarnąć nagrodę
Podczas tworzenia porad użytkownicy modeli LLM przykładali mniejszą wagę do wysiłku i konstruowali zapisy, które były obiektywnie skromniejsze, zawierały mniej nawiązań do faktów, a także prezentowały się mniej unikalnie – okazywały wyraźniejsze podobieństwo do wskazówek innych uczestników.
Szkicowaniem ocen zajęło się 1501 bezstronnych odbiorców, którzy nie wiedzieli, z jakiego źródła pochodzą badane treści. Wskazówki opracowane dzięki wiedzy zdobytej z pomocą LLM zostały ocenione jako mniej przydatne, mniej informatywne i mniej zaufane w porównaniu ze wskazówkami bazującymi na eksplorowaniu w sieci, toteż oceniający przejawiali mniejszą gotowość do zastosowania się do rad osób korzystających z pomocy LLM.
Jak sugerują twórcy, pomimo tego, że LLM są bezsprzecznie sprawne, opieranie się na uprzednio przygotowanych streszczeniach może transformować proces uczenia się z aktywnego śledztwa w pasywność. LLM są zatem prawdopodobnie mniej pożyteczne niż wyszukiwanie w Internecie, jeśli dąży się do rozwijania wiedzy proceduralnej – zrozumienia, w jaki sposób faktycznie coś zrealizować.
Paweł Wernicki (PAP)
pmw/ agt/



