Polskie firmy rzuciły się na sztuczną inteligencję. To ma być ratunek

Polskie Firmy Rzucily Sie Na Sztuczna Inteligencje To Ma Byc Ratunek D44c32e, NEWSFIN

Widać zdecydowany wzrost zainteresowania biznesu AI. W sztucznej inteligencji widzi szansę na usprawnienie działalności i obniżkę kosztów

Foto: Adobe Stock

Piotr Mazurkiewicz

Mimo kontrowersji wokół sztucznej inteligencji i obaw związanych z kierunkiem rozwoju tego rodzaju narzędzi polskie firmy coraz szerzej korzystają z takich rozwiązań. Z badania EY przeprowadzonego we wrześniu wśród średnich i dużych polskich przedsiębiorstw jasno wynika, że biznes widzi coraz większy potencjał w sztucznej inteligencji.

Algorytmy w biznesie

Co druga firma skupia się na rozwiązaniach z zakresu obsługi klienta wykorzystujących uczące się algorytmy, w 40 proc. chodzi o działy sprzedaży, a 37 proc. – IT i cyberbezpieczeństwie. Co więcej, w nadchodzących 18 miesiącach znaczące zwiększenie wydatków na wdrożenia sztucznej inteligencji zapowiada 18 proc. firm, a w 41 proc. chodzi o nieznaczny wzrost. – Do tych rozwiązań podchodzą z dużą otwartością, ale i pragmatyzmem, który wymusza pewną ostrożność. Przekłada się to na stopniową eksperymentację i adaptację w wybranych obszarach działalności firmy – mówi Ewa Nowakowska, partnerka w zespole Technology Consulting, EY Polska. – W kolejnych miesiącach należy spodziewać się dynamicznego rozwoju procesu wprowadzenia rozwiązań AI do firm, zwłaszcza wśród organizacji mających za sobą pierwsze doświadczenia – dodaje.

Głównym motywatorem we wdrażaniu rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji dla firm w Polsce jest automatyzacja procesów wewnętrznych, na co wskazuje 40 proc. firm, z kolei 34 proc. mówi o możliwości lepszego dotarcia do klientów.

– W perspektywie 2024 roku większość firm szuka oszczędności, np. przez optymalizację procesów wewnętrznych – do czego skłania podwyżka płacy minimalnej. Przyszły rok będzie również czasem, gdy polskie firmy będą już na tyle oswojone ze sztuczną inteligencją oraz benefitami, jakie ze sobą niesie, i będą coraz bardziej gotowe, aby zacząć wdrażać rozwiązania na bazie AI – mówi Grzegorz Rudno-Rudziński, partner zarządzający w Unity Group. – Implementacja AI dotyka często fizycznie produktów, np. przez wejście w proces produkcji lub jako część produktu. Dlatego najwięcej dużych inwestycji spodziewamy się w firmach produkcyjnych oraz rozwijających własne produkty usługowe – dodaje.

Efektywność narzędzi sztucznej inteligencji w dużej mierze zależy od jakości dostarczonych danych. Do budowy rozwiązań AI firmy w Polsce wykorzystują przede wszystkim dane klientów, na co wskazuje 54 proc. badanych firm. Nieco mniej wskazało jako ich źródło dane transakcyjne oraz tekstowe.

Pole do oszczędności

Widać zdecydowany wzrost zainteresowania biznesu AI. – W sektorze finansowym, w którym głównie prowadzimy działania, również widzimy coraz większą adopcję rozwiązań z obszaru sztucznej inteligencji. Bardzo duże znaczenie w tym obszarze ma pojawienie się dużych modeli językowych (LLM), które są podstawą rozwiązań z obszaru Generative AI. Podstawową korzyścią z zastosowania tego typu narzędzi jest zwiększenie efektywności doradców klienta poprzez skrócenie czasu poświęcanego na przygotowywanie odpowiedzi na zapytania klientów – mówi Michał Walerowski, dyrektor w Ailleron.

– W związku z faktem, iż instytucje finansowe przetwarzają dane klientów i sektor jest ściśle regulowany, głównym wyzwaniem jest tutaj, aby wprowadzane rozwiązania zapewniały najwyższy z możliwych stopień bezpieczeństwa danych oraz zgodność z obowiązującymi przepisami prawa. Kolejnym ważnym elementem, jaki obserwujemy, jest skuteczność działania modeli AI, która zależy od szeroko pojętej jakości oraz dostępności danych – dodaje.

To dopiero początek

63 proc. badanych firm w Polsce w najbliższych 18 miesiącach planuje zwiększyć swoje wydatki na narzędzia oparte na sztucznej inteligencji. – Wiele osób wyraża pogląd, że AI przyczyni się do utraty miejsc pracy. Być może w krótkim terminie zmniejszy się zapotrzebowanie na proste i powtarzalne czynności, jednak jednocześnie powstają też miejsca pracy bardziej specjalistyczne, takie, w których my – ludzie – jesteśmy w stanie lepiej wykorzystywać nasz potencjał – mówi Artur Pajkert, Chief Marketing Officer cyber_Folks.

– To trochę tak, jak USG, które w świecie medycyny nie tyle doprowadziło do utraty pracy przez lekarzy, ile wymagało zdobycia nowych kwalifikacji i radykalnie poprawiło możliwości diagnostyczne – dodaje.

– Sektor finansowy, szczególnie bankowość i ubezpieczenia, już wykorzystuje AI m.in. do walki z oszustwami i zarządzania ryzykiem. E-commerce aplikuje algorytmy do personalizacji rekomendacji produktowych i optymalizacji logistyki. W produkcji AI przyczynia się do optymalizacji łańcucha dostaw i utrzymania maszyn. W obszarze zdrowia AI wspiera diagnostykę i personalizację terapii – mówi dr Maciej Kraus, partner Movens Capital.

Rośnie też świadomość ryzyk związanych z takimi wdrożeniami. Najpoważniejsze to choćby utrata miejsc pracy w efekcie automatyzacji wielu procesów. – Rozwiązaniem jest inwestowanie w rozwój umiejętności, edukację liderów biznesowych, budowanie zaufania do technologii poprzez transparentność i etykę, a także ścisła współpraca z organami regulacyjnymi – dodaje.

– Firmy w Polsce zdają sobie sprawę, że korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji może zwiększyć ich efektywność. Po początkowym okresie testowania ogólnodostępnych rozwiązań firmy zaczynają dostrzegać potrzebę indywidualizacji, w szczególności w zakresie wykorzystania własnych danych – mówi Ewa Nowakowska. – Jednocześnie osoby zarządzające w organizacjach obszarami IT czy innowacji mają świadomość, że dzielenie się danymi przez pracowników niesie za sobą poważne ryzyka – dodaje.

Polskie Firmy Rzucily Sie Na Sztuczna Inteligencje To Ma Byc Ratunek 958ba93, NEWSFIN

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *