Chociaż Polska cieszy się jednym z najniższych wskaźników bezrobocia w Unii Europejskiej, najnowsze dane Eurostatu wskazują na niepokojący trend – gwałtowny wzrost stopy bezrobocia wśród osób poniżej 25. roku życia. W ciągu ostatniego roku w tej grupie demograficznej odnotowano wzrost o prawie 30%. Skonsultowaliśmy się z ekspertami, aby zrozumieć czynniki wpływające na rosnące wyzwania, z jakimi borykają się młodzi ludzie w zakresie znalezienia zatrudnienia.
Według najnowszych danych Eurostatu, w maju 2025 r. stopa bezrobocia wśród osób poniżej 25. roku życia w Polsce wyniosła 13,5% , co oznacza wzrost o 27,4% w ujęciu rok do roku . Jest to najwyższy wzrost w całej Unii Europejskiej, podczas gdy w kilku krajach, takich jak Litwa, Malta i Słowacja, sytuacja na rynku pracy wśród młodych ludzi poprawiła się, a bezrobocie wśród młodzieży spadło o ponad 25%.
Czy automatyzacja zastępuje pracę młodym ludziom?
Analitycy ManpowerGroup sugerują, że wzrost bezrobocia wśród młodych Polaków można przypisać ewolucji rynku pracy, na którą wpływa zauważalny kryzys gospodarczy w wielu krajach, w tym u głównych partnerów handlowych Polski, a także napięta sytuacja geopolityczna w różnych regionach, która skutkuje zmniejszonym zapotrzebowaniem na pracowników.
Reklama Zobacz także: Dołącz do naszego multithlonu giełdowego! Wydarzenia: giełdowy sprint, zanurz się w ETF-y i zapełnij portfel, by zdobyć nagrodę.
„ Rosnący trend automatyzacji i cyfryzacji również ma znaczenie, ponieważ zmniejsza dostępność stanowisk pracy na poziomie podstawowym, które kiedyś były typowym punktem wyjścia dla młodych osób wchodzących na rynek pracy” – stwierdza Piotr Skierkowski, analityk rynku pracy w ManpowerGroup, w wywiadzie dla Bankier.pl. „Jednak największą przeszkodą jest rozbieżność między oczekiwaniami i wymaganiami pracodawców a aspiracjami młodych osób poszukujących pracy. Dotyczy to zarówno oczekiwań płacowych, jak i dynamiki pracy, a także związanych z nią obowiązków”.
Niezbędne kompetencje od samego początku. Doświadczenie jest również kluczowe.
Z kolei Zuzanna Ilków, specjalistka ds. marketingu produktów w Useme, wskazuje, że wzrost bezrobocia wśród najmłodszych dorosłych wynika z nakładających się na siebie różnych czynników