Samoloty tracą sygnał GPS nad Morzem Bałtyckim. Premier wskazuje na Rosję

„Rosyjskie władze w Królewcu podejmują działania mające na celu utrudnienia lotów, w tym tych z pasażerami, i od dłuższego czasu zajmujemy się tą kwestią” – oświadczył w piątek premier Donald Tusk. Podkreślił, że obawy te dotyczą również inwestycji, takich jak projekty energetyki wiatrowej. Zapowiedział zwołanie szczytu Rady Państw Morza Bałtyckiego.

Zdjęcie

Samoloty Trac Sygna Gps Nad Morzem Batyckim Premier Wskazuje Na Rosj 4a6eed4, NEWSFIN

Premier zwoła szczyt Rady Państw Morza Bałtyckiego w sprawie bezpieczeństwa inwestycji na Bałtyku / Wojciech Strozyk/REPORTER / East News Reklama

Premier odwiedził plac budowy morskiej farmy wiatrowej Baltic Power w Łebie. Projekt ten będzie największą i najnowocześniejszą morską farmą wiatrową w polskim segmencie Morza Bałtyckiego, budowaną wspólnie przez Orlen i kanadyjską firmę Northland Power.

Premier podkreślił wagę bezpieczeństwa i problemy związane z rosyjską ingerencją w sygnały GPS, o której informowali piloci m.in. z Polski, Szwecji, Estonii i Litwy.

– Jest bardzo prawdopodobne, i na razie powstrzymam się od prowadzenia dochodzenia, że strona rosyjska w rejonie Królewca podejmuje działania mające na celu zakłócenie lotów, w tym niestety lotów pasażerskich , i zajmujemy się tym od dłuższego czasu – zauważył Tusk .

Reklama

Premier zwoła szczyt Rady Państw Morza Bałtyckiego

Premier zauważył ponadto, że nawet w przypadku inwestycji, którą odwiedził w piątek, „występują zakłócenia sygnału GPS, co może mieć poważne konsekwencje dla samego procesu inwestycyjnego ”. Podkreślił, że dokładność ma kluczowe znaczenie w przypadku tego typu inwestycji.

Tusk wspomniał, że ta sytuacja jest jednym z powodów, dla których Polska intensywnie inwestuje i koordynuje działania z innymi państwami regionu w celu wzmocnienia bezpieczeństwa na Morzu Bałtyckim. Dodał, że Polska angażuje NATO w tę inicjatywę , a także swoich bałtyckich partnerów poprzez stosunki dwustronne.

Zadeklarował zwołanie szczytu Rady Państw Morza Bałtyckiego w tej sprawie, wskazując, że wezmą w nim udział wszystkie państwa zainteresowane współpracą na Bałtyku. „Będziemy również poruszać kwestię bezpieczeństwa naszych inwestycji, nie tylko polskich, ale szczególnie koncentrujemy się na polskich inwestycjach na Bałtyku” – oświadczył premier.

Statki i samoloty musiały zmienić trasy na Morzu Bałtyckim.

Z dniem 1 lipca 2025 roku Polska objęła czwarte z rzędu roczne, rotacyjne przewodnictwo w Radzie Państw Morza Bałtyckiego (RPMB). Ministerstwo Spraw Zagranicznych ogłosiło w połowie roku, że trzy długoterminowe priorytety RPMB to: tożsamość regionalna, zrównoważony i zamożny region oraz region bezpieczny i stabilny.

Od początku rosyjskiej inwazji na Ukrainę kraje bałtyckie zgłaszają wzmożone zakłócenia sygnału GPS. Zakłócenia występują głównie na większych wysokościach, około 1500 metrów. W 2024 roku ogłoszono również ostrzeżenia dla Zatoki Fińskiej po tym, jak załogi statków zaczęły zgłaszać zakłócenia.

W lipcu Rada Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), po ocenie dowodów przedstawionych przez państwa bałtyckie, Finlandię, Szwecję i Polskę, zaapelowała do Rosji o zaprzestanie działań zakłócających sygnały Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GNSS), które często zmuszały samoloty, statki i drony w regionie Morza Bałtyckiego do zmiany tras .

Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. „Szczerze o pieniądzach”: Czas na remont – Polsat News

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *