Doświadczasz opóźnienia pociągu, awarii, a może nawet całkowitego odwołania podróży? W wielu sytuacjach podróżni mogą dochodzić swoich praw. Urząd Transportu Kolejowego (UTK) podkreśla, że w pewnych okolicznościach pasażerowie mogą być uprawnieni do częściowego zwrotu ceny biletu, bezpłatnego posiłku, a nawet noclegu pokrytego przez operatora kolejowego. Niemniej jednak jest to rzadko egzekwowane. W przypadku opóźnienia wynoszącego 7,5 godziny podróżnym Intercity zaoferowano jedynie opłatek – informuje „Fakt”.
/ Zbyszek Kaczmarek / Reporter
Dane Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) wskazują, że w 2023 r. łączna liczba opóźnień pociągów wyniosła 4 mln 807 minut. W tym roku przypominamy sobie o skutkach styczniowych mrozów. W nocy z 14 na 15 stycznia opóźnionych było 573 pociągów pasażerskich, niektóre nawet o kilka godzin, co łącznie dało 17 tys. minut, czyli około 280 godzin. W marcu takich problemów nie ma, ale opóźnienia nadal występują, zazwyczaj z przyczyn leżących po stronie przewoźników – podaje UTK.
Prawa pasażerów w pociągach: poza sprawiedliwym odszkodowaniem – jest coś więcej
Rozporządzenie UE dotyczące praw i obowiązków pasażerów określa sześć podstawowych praw pasażerów kolei. Pierwsze prawo to otrzymywanie kompleksowych informacji, które obejmuje bezproblemowy zakup biletu, a następnie prawo do bezpiecznego podróżowania lub otrzymania pomocy dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Podróżni pociągami mają również prawo do złożenia skargi, jeśli ich podróż nie spełnia ich oczekiwań, a w niektórych przypadkach – do otrzymania odszkodowania.
Reklama
Jednym z takich przypadków są opóźnienia w transporcie kolejowym. Pasażerowie mają prawo do odszkodowania za te opóźnienia zgodnie z prawem UE – artykułem 19 rozporządzenia (UE) 2021/782 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw i obowiązków pasażerów kolei, wraz z jego ostatnią nowelizacją z 2023 r.
Zgodnie z tymi przepisami, jeśli pociąg zostanie odwołany lub opóźniony o co najmniej 60 minut, pasażerowie mogą ubiegać się o zwrot części lub całości ceny biletu lub otrzymać ofertę alternatywnego połączenia do miejsca docelowego. W przypadkach, gdy tory są zablokowane i konieczny staje się nocleg, pasażerowie mają prawo do pokrycia kosztów zakwaterowania przez PKP i transportu między hotelem a stacją (jeśli jest to wykonalne). Ponadto, jeśli pociąg zostanie unieruchomiony w trakcie podróży – mają prawo do transportu do najbliższej stacji kolejowej, alternatywnego punktu odjazdu lub miejsca docelowego. W ramach tej opieki „powinni otrzymać napoje i posiłki odpowiednie do czasu oczekiwania” – zgodnie z zarysowaną w nowelizacji ustawy.
Odszkodowanie za opóźnienia pociągów. Waffle za godziny spędzone na czekaniu
Jednak operatorzy kolejowi często nie stosują się do tych przepisów. Raporty wskazują, że w styczniu, podczas mroźnej pogody, pasażerowie Intercity otrzymali słodki poczęstunek jako rekompensatę za opóźnienie wynoszące 7,5 godziny. Ten incydent został ujawniony w mediach społecznościowych przez członka Konfederacji Ziemowita Przebitowskiego. „Mój pociąg mógł utknąć w Żyrardowie na sześć godzin, ale dostałem tylko opłatek” – stwierdził polityk.
Zwiększać
European Consumer Centres Network (ECC Net) zauważa, że wysokość odszkodowania ustalana jest na podstawie długości opóźnienia i ceny biletu. W przypadku opóźnień trwających od 60 do 119 minut odszkodowanie powinno wynosić 25 procent ceny biletu. W przypadku opóźnień trwających ponad 120 minut odszkodowanie powinno wynosić połowę ceny biletu. Odszkodowanie za opóźnienia pociągów jest wydawane tylko wtedy, gdy kwota przekroczy minimalny próg równoważny 4 euro (16 zł 71 gr).
Ubiegasz się o odszkodowanie za opóźnienia lub awarie? Owszem, ale nie za każdy pociąg
W Polsce przepisy dotyczące rekompensaty dotyczą wyłącznie pociągów dalekobieżnych. Pasażerowie podróżujący pociągami Express Intercity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK), interREGIO (IR) i wszystkimi trasami międzynarodowymi między krajami UE mogą dochodzić tych praw. Polska wyłączyła prawo do rekompensaty w przypadku pociągów miejskich, podmiejskich i regionalnych (artykuł 2, ust. 5 rozporządzenia).
ECC Net przypomina podróżnym, że mają prawo do odszkodowania nie tylko wtedy, gdy przewoźnik i kierownik trakcji zawinili. Mogą również ubiegać się o odszkodowanie, jeśli odwołanie lub opóźnienie zostało spowodowane siłą wyższą, taką jak niekorzystne warunki pogodowe lub klęski żywiołowe. „Potwierdza to orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-509/11 ÖBB-Personenverkehr AG” – informuje europejska organizacja konsumencka.
Odtwarzacz wideo wymaga obsługi JavaScript w Twojej przeglądarce. Polsat News