PKP Intercity otrzymało partię zmodernizowanych wagonów serii 152A w ramach kontraktu o wartości ponad 150 mln zł, finansowanego z Narodowego Planu Odbudowy (KPO). Inicjatywa ta jest częścią szerszego programu modernizacji taboru, w który narodowy przewoźnik zainwestował już ponad 16,5 mld zł we współpracy z polskimi producentami. „Takie inwestycje znacząco zwiększają potencjał rozwoju polskiej gospodarki” – stwierdził minister infrastruktury. Na jakich trasach będą kursować zmodernizowane wagony przewoźnika?
/ Ministerstwo Infrastruktury / X /
PKP Intercity odebrało pierwsze osiem zmodernizowanych wagonów bezprzedziałowych z 24 w ramach kontraktu z PESA. Jak poinformował narodowy przewoźnik, wagony serii 152A przeszły modernizację w zakładzie w Mińsku Mazowieckim.
Wagony 152A wracają na tory. Zainwestowano ponad 150 mln zł.
PKP Intercity ujawniło, że zmodernizowane pojazdy to wagony klasy pierwszej, zdolne do rozwijania prędkości do 200 km/h i mieszczące 54 miejsca pasażerskie . Wagony te oferują ulepszone udogodnienia, takie jak Wi-Fi, ulepszona klimatyzacja, dynamiczny system informacji wyświetlany na ekranach oraz nowe drzwi przesuwne.
Reklama
Kolejne zmodernizowane wagony 152A mają być „stopniowo odbierane przez spółkę”. Wszystkie pojazdy z tej serii mają trafić do PKP Intercity do końca pierwszego kwartału 2026 roku. Wartość kontraktu wynosi ponad 150 mln zł . Projekt jest finansowany ze środków Narodowego Planu Odbudowy (KPO) w ramach inicjatywy „Zakup 56 lokomotyw bezemisyjnych i modernizacja 248 wagonów pasażerskich”.
Zwiększać
„Modernizacja taboru kolejowego przez polskie firmy nie tylko podnosi jakość podróży, ale także wspiera krajowy przemysł . PKP Intercity konsekwentnie realizuje ambitny program rozwoju nowoczesnego taboru. Takie inwestycje zapewniają pasażerom większy komfort i bezpieczeństwo, a polska gospodarka nabiera rozpędu i możliwości dalszego rozwoju ” – zauważył minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Uważa on, że to „kolejny krok w kierunku solidnej, nowoczesnej i ekologicznej kolei ”.
Dokąd trafią zmodernizowane wagony PKP Intercity?
Wagony serii 152A mają obsługiwać trasy w całym kraju . Według przewoźnika, będą one obsługiwać m.in.:
- Warszawa – Kołobrzeg;
- Łódź – Gdynia;
- Warszawa – Kraków – Zakopane;
- Wrocław – Szklarska Poręba;
- Kraków – Tarnów – Krynica-Zdrój;
- Warszawa – Białystok.
To kolejne zamówienie dla PKP Intercity zrealizowane przez PESA. Spółka podpisała z polskim producentem dwie umowy o łącznej wartości 378 mln zł. Umowy obejmują modernizację 24 wagonów typu 152A i 35 wagonów typu 154A. Zgodnie z harmonogramem, pierwsze pojazdy typu 154A mają zostać dostarczone w czwartym kwartale 2025 roku. Będą to wagony klasy drugiej, bezprzedziałowe, zapewniające 72 miejsca siedzące dla pasażerów.
„Wszystkie prace w ramach tych kontraktów zostały podzielone na dwa etapy . Pierwszy obejmuje wspomniane naprawy na poziomie utrzymania 5, przy zachowaniu podstawowych parametrów eksploatacyjnych 24 wagonów typu 152A i 35 wagonów typu 154A. W drugim etapie, po 18 miesiącach eksploatacji, wagony zostaną poddane przeglądowi na poziomie utrzymania 3” – poinformował przewoźnik w komunikacie prasowym w poniedziałek.
Czytaj także: Czy będzie duża transakcja? Media: Polska kupi udziały w producencie satelitów
To jeden z wielu kontraktów, jakie PKP Intercity zrealizowało z krajowymi producentami. Do tej pory narodowy przewoźnik zainwestował ponad 16,5 mld zł w projekty z polskimi firmami, takimi jak PESA Bydgoszcz, PESA Mińsk Mazowiecki, H. Cegielski FPS, Newag i Remtrak. Inwestycje te są częścią szerszej inicjatywy mającej na celu modernizację taboru i rozwój krajowego sektora kolejowego.
Twoja przeglądarka wymaga obsługi JavaScript. Polsat News