W oczekiwaniu na publikacje wyników za III kwartał 2024 notowania Żabki na GPW były „nerwowe”. Obroty były wyjątkowo wysokie – już przed południem przekroczyły 70 mln zł, a po południu zbliżyły się do 100 mln zł (po 16.00 przekroczyły 93 mln zł). Na koniec obroty sięgnęły 105 mln zł. Żabka po poniedziałkowej sesji opublikowała wyniki za III kwartał br. (1.119 mln zł skorygowanej EBITDA, wobec 950 mln zł rok wcześniej). To pierwszy wynikowy raport od debiutu na warszawskiej giełdzie.
/materiały prasowe
Zabka Group zanotowała w trzecim kwartale 2024 roku 1.119 mln zł skorygowanej EBITDA wobec 950 mln zł rok wcześniej – podała spółka w raporcie kwartalnym. Zysk netto w III kw. wyniósł 319 mln zł i był 41,7 proc. wyższy rdr.
Przychody Grupy Żabka wyniosły w III kwartale 6.578 mln zł wobec 5.594 mln zł przed rokiem. Narastająco, po trzech kwartałach 2024 roku Grupa Żabka ma 17,726 mld zł przychodów i 2,518 mld zł skorygowanej EBITDA.
„Przez 9 miesięcy 2024 roku Grupa Żabka kontynuowała dynamiczny wzrost w związku z rosnącą tzw. sprzedażą porównywalną (LfL), otwieraniem nowych sklepów oraz rozwojem oferty cyfrowej. Sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 20,4 mld zł, co stanowi wzrost o 20,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku” – informuje spółka.
Reklama
Zarząd Żabki zadowolony z wyników
„Cieszę się, że nasze pierwsze po IPO wyniki finansowe i operacyjne potwierdzają, że strategia Grupy Żabka jest realizowana zgodnie z celami, jakie sobie założyliśmy i komunikowaliśmy. Przez 9 miesięcy 2024 roku nasz wzrost znacznie przewyższał dynamikę całego detalicznego rynku spożywczego, co znalazło odzwierciedlenie w ponad 20-proc. dynamice sprzedaży do klienta końcowego i ponad 25-proc. dynamice skorygowanego wyniku EBITDA – skomentował wyniki Tomasz Suchański prezes Grupy Żabka. „Do końca roku zamierzamy otworzyć łącznie ok. 1,1 tys. sklepów w Polsce i w Rumunii oraz osiągnąć wzrost sprzedaży w istniejących lokalizacjach w oczekiwanym przedziale 7,5-9 proc.” – dodał szef Żabki.
„Zarówno w 3. kwartale, jak i w ciągu 9 miesięcy 2024 r. poprawiliśmy wskaźniki rentowności, w tym skorygowaną marżę EBITDA oraz marżę zysku netto, co przyczyniło się do wygenerowania znacząco większego przepływu gotówki i dalszej redukcji zadłużenia” – tłumaczy Marta Wrochna-Łastowska, członek zarządu Grupy Żabka (dyrektor finansowy).
W październiku (17 października) Żabka debiutowała na GPW. Przypomnijmy: akcje handlowej grupy zadebiutowały po cenie 23 zł za sztukę, a obrót na otwarciu wyniósł ok. 180 mln zł. Ceny akcji wzrosły w debiucie o prawie 7 proc.
Oferta Żabki zatrzęsła warszawską giełdą
Oferta Grupy Żabka obejmowała 300 mln akcji. Cena sprzedaży została ustalona na 21,5 zł (maksymalny poziom przedziału cenowego 20-21,5 zł). Do inwestorów detalicznych trafiło ledwie 5 proc. ostatecznej liczby akcji sprzedawanych. Redukcja w transzy inwestorów detalicznych wyniosła ok. 90 proc.
Debiut Żabki był czwartym największym w historii warszawskiego parkietu, po Allegro, PZU i PKO BP. Dodajmy, że wspomniane 23 zł w debiucie nie utrzymało się długo – już pod koniec października akcje Żabki spadły nawet poniżej 19 zł za sztukę.
Żabka skacze daleko. Sieć ma ambitne plany
Żabka ma w Polsce ponad 10 tys. sklepów działających w prawnej formie franczyzy (ma także bezobsługowe sklepy autonomiczne Żabka Nano). Także działające w sieci Maczfit, Dietly, Jush i Delio to podmioty powiązane z Żabką.
Żabka przejęła jedną z handlowych sieci w Rumunii, gdzie zamierza otwierać 1000 sklepów rocznie (na zasadach podobnych jak w Polsce). Żabka deklarowała, że do 2028 roku sieć stacjonarnych sklepów w Polsce będzie liczyć prawie 15 tys. placówek.
Żabka powstała w 1998 r. Kilka razy zmieniała właściciela. Obecnie dominuje amerykański fundusz CVC. Fundusz sprzedawał pakiet akcji w tegorocznej ofercie publicznej.
Nerwowe notowania przy dużych obrotach
Od rana w poniedziałek 4 listopada handel akcjami Żabki był – jak relacjonowali analitycy – „nerwowy”. Obroty były wyjątkowo wysokie – już przed południem przekroczyły 70 mln zł, a po południu zbliżyły się do 100 mln zł (po 16.00 przekroczyły 93 mln zł). Na koniec obroty sięgnęły 105 mln zł.
/GPW
Przypomnijmy, że debiutując na giełdzie Żabka podała wyniku za I półrocze 2024. W okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2024 r. sprzedaż dla klientów końcowych wyniosła 12,89 mln zł, o 22 proc. więcej niż rok wcześniej.
Przychody w I półroczu 2024 wyniosły 11,15 mld zł (wzrost 21,5 proc. o 1,97 mld zł) w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku. W pierwszym półroczu 2023 roku przychody wyniosły 9,18 mld zł. W pierwszym półroczu 2024 roku skorygowana EBITDA wyniosła 1,40 mld zł – o 33,5 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2023 roku.
Grupa Żabka. Wyniki – porównanie I półrocza 2024 z I półroczem 2023
/
Warto też dodać, że szefowie Żabki deklarowali wzrost sprzedaży. „Spółka oczekuje (…) w całym 2024 roku wysokiego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży porównywalnej (7,5-9 proc.)” – informowała Żabka.
Od września 2023 r. sieć sklepów Grupy Żabka zwiększyła się o 999 placówek do 10 906 lokalizacji działających na koniec 3. kwartału 2024 r. (włączając nowo otwarte sklepy w Rumunii oraz sklepy Nano). Tylko w 3. kwartale 2024 r. otwartych zostało 266 punktów, a w trzech kwartałach 2024 r. 892 sklepy. Zgodnie z prognozami z IPO, Grupa Żabka ocenia potencjał rynku na około 19 500 sklepów w Polsce oraz ok. 4 000 sklepów w Rumunii, co oznacza znaczną przestrzeń do wzrostu na obu rynkach.
***