UOKiK sprawdza Vectrę i Multimedia Polska. „Wprowadzanie klientów w błąd”

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wziął pod lupę umowy abonentów z Vectrą i Multimedia Polska. Poszło o rabaty, a dokładniej o karanie abonentów odbieraniem prawa do rabatów. Zdjęcie

Uokik Sprawdza Vectre I Multimedia Polska Wprowadzanie Klientoacutew W Blad Ccb45ea, NEWSFIN

UOKiK wziął pod lupę praktyki sieci kablowych. Chodzi o odbieranie prawa do rabatów /vinkirill /123RF/PICSEL Reklama

UOKiK wszczął postępowanie wobec Vectry i Multimedia Polska, a zarzuty dotyczą sposobu prezentowania cen i pozbawiania konsumentów rabatu w sytuacji, gdy nie opłacili oni w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku.

Rabat w wysokości 5 zł miesięcznie – konsument zachęcany na różne sposoby

Przede wszystkim, UOKiK twierdzi, że Vectra i Multimedia Polska mogą wprowadzać w błąd konsumentów już na etapie podpisywania umowy. Wymienione firmy oferują swoim abonentom rabaty za korzystanie z elektronicznych faktur, wyrażenie zgód marketingowych i terminowe regulowanie płatności.

Każdy z tych trzech warunków powiązany jest ze zniżką w wysokości ok. 5 zł. Prezes UOKiK w toku prowadzonych postępowań ustalił, że cena usług uwzględniająca te rabaty prezentowana jest jak cena standardowa i właśnie to może wprowadzać w błąd.

Reklama

Dodajmy, że takie mylące przedstawianie warunków, zdaniem UOKiK, ma miejsce zarówno w przekazach marketingowych, jak i podczas rozmów sprzedażowych z konsultantem. „Konsument jest zachęcany atrakcyjną ofertą abonamentu na internet stacjonarny lub zawierający go szerszy pakiet usług, ale nie otrzymuje od razu jasnej informacji, że np. nieudzielenie określonych zgód (na marketing i e-fakturę) lub ich wycofanie będzie się wiązało z wyższymi opłatami” – informuje Urząd.

Abonenci kablówek są karani odebraniem rabatów

Vectra i Multimedia Polska konsumentom, którzy nie opłacają rachunków w terminie lub mają zaległości w płatnościach podwyższają kolejne faktury o wartość rabatu, który był uwzględniony w cenie oferty dotyczącej internetu stacjonarnego. 

„Takie zaległości mogą dotyczyć nie tylko opłat abonamentowych za internet stacjonarny, z którym jest związany otrzymany rabat, ale także wszystkich innych płatności, które mogą być uwzględnione na jednej fakturze – informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak UOKiK tłumaczy wszczęcie postępowania wobec Vectry i Multimedia Polska?

W ocenie Prezesa UOKiK utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie może mieć charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych.

W omawianym przypadku operatorzy zastrzegli sobie możliwość podwójnego karania abonentów. Niezależnie od cofnięcia zniżek, mogą naliczać odsetki za opóźnienia w regulowaniu należności.

Zdaniem Prezesa UOKiK taka praktyka obu przedsiębiorców może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Jeśli zarzuty się potwierdzą Vectrze i Multimedii Polska, grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

***

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *