We wtorek, 22 lipca, rząd planuje omówić inicjatywę e-rejestracji, która ma służyć jako scentralizowany elektroniczny system rejestracji usług opieki zdrowotnej. System ten ma usprawnić proces umawiania wizyt. E-rejestracja umożliwi pacjentom sprawdzenie, które kliniki mają wolne terminy i ile osób czeka w kolejce na wizytę. Ponadto, to nowe narzędzie ma na celu rozwiązanie problemu nieodwołanych wizyt.
/ Maxhop / East News
Wprowadzenie centralnego elektronicznego systemu rejestracji, czyli e-rejestracji, jest częścią nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Nadzór nad projektem sprawuje Ministerstwo Zdrowia. Jak zaznaczono w resorcie, nowy system będzie początkowo dotyczył tylko wybranych świadczeń ambulatoryjnych.
Rejestracja elektroniczna. Wizyty kardiologiczne od 2026 roku na innych zasadach.
Od 1 stycznia 2026 roku e-rejestracja będzie dostępna dla usług kardiologicznych, programów badań przesiewowych w kierunku raka szyjki macicy oraz programów badań przesiewowych w kierunku raka piersi. Katalog usług objętych centralną rejestracją będzie regularnie aktualizowany. Rejestracja na usługi nieobjęte centralną rejestracją elektroniczną będzie przebiegać tak jak dotychczas.
Reklama
Inicjatywa zakłada utworzenie centralnej „kolejki” dla pacjentów oczekujących na wizytę , zabieg, operację lub inną usługę . Obecnie każdy podmiot świadczący opiekę zdrowotną, niezależnie od tego, czy jest to szpital, czy przychodnia, zarządza własnymi listami oczekujących pacjentów. Po wdrożeniu nowego systemu, podmioty świadczące opiekę zdrowotną będą zobowiązane do udostępniania swoich kompletnych harmonogramów przyjęć, zawierających dostępne terminy.
Nowy system ma rozwiązać problem nieodwołanych wizyt lekarskich
W ramach projektu pacjenci będą mieli możliwość rejestracji na świadczenia opieki zdrowotnej zgodnie z obowiązującymi procedurami: osobiście, telefonicznie lub mailowo w przychodni lub szpitalu, a także za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta (IKP) . Projekt zakłada, że pacjenci będą otrzymywać potwierdzenia konkretnych wizyt i aktualizacje dotyczące wszelkich zmian. Asystent głosowy (voicebot) będzie przypominał pacjentom o zbliżających się wizytach, potwierdzał ich obecność, a w razie potrzeby pomagał w ich przełożeniu lub odwołaniu. Takie podejście ma na celu zmniejszenie liczby pominiętych wizyt.
Funkcja asystenta głosowego jest wdrażana w ramach projektu finansowanego z Narodowego Planu Odbudowy (KPO), jak informuje ministerstwo. Dane Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) wskazują, że w 2024 roku pacjenci nie odwołali łącznie 1,358 miliona wizyt, badań, zaplanowanych zabiegów i operacji. Liczba ta stanowi wzrost o ponad 75 000 w porównaniu z 2023 rokiem. Ministerstwo Zdrowia podkreśliło, że nowy system ma na celu uproszczenie i przyspieszenie rejestracji, a jednocześnie zapewnienie pacjentom łatwiejszego dostępu do informacji o dostępnych terminach wizyt we wszystkich szpitalach i przychodniach.