Niemiecki przemysł motoryzacyjny pogrążony jest w kryzysie. Pracę straciło już 50 000 osób.

Niemiecki sektor motoryzacyjny przeżywa poważny kryzys – w ciągu roku blisko 50 000 osób straciło pracę, a przychody spadły o 1,6%. Duże firmy, takie jak Mercedes-Benz i Volkswagen, wdrożyły programy redukcji kosztów. „Znaczne redukcje zatrudnienia są nieuniknione” – ostrzega Jan Brorhilker, ekspert EY, w oświadczeniu opublikowanym przez „Bild”.

Zdjęcie

Niemiecki Przemys Motoryzacyjny Pogrony Jest W Kryzysie Prac Stracio Ju 50 000 Osb 95aa918, NEWSFIN

Branża motoryzacyjna stoi w obliczu poważnych wyzwań. 50 000 osób straciło już pracę / 123RF/PICSEL Reklama

Sektor ogarnął poważny kryzys. Firmy wdrażają środki oszczędnościowe.

Niemiecki sektor motoryzacyjny zmaga się z poważnymi trudnościami. W ciągu ostatniego roku zwolniono około 50 000 pracowników , a korporacje takie jak Mercedes-Benz, Volkswagen, Bosch, Continental i ZF wprowadziły strategie cięć budżetowych.

Z oceny firmy konsultingowej EY, wykorzystującej dane Federalnego Urzędu Statystycznego, wynika, że w dniu Na dzień 30 czerwca 2025 r. w niemieckim sektorze przemysłowym zatrudnionych było 5,42 mln osób – o 114 000 mniej niż w roku poprzednim, co oznacza spadek o 2,1%. Od 2019 r., poprzedzającego wybuch epidemii COVID-19, liczba zatrudnionych zmniejszyła się o 245 000, czyli o 4,3%.

Reklama

Dane EY wskazują, że w drugim kwartale 2025 roku przychody sektora przemysłowego spadły o kolejne 2,1%, co oznacza ósmy z rzędu kwartał spadków. Wszystkie segmenty z wyjątkiem elektroniki odnotowały spadki. Sprzedaż w sektorze motoryzacyjnym spadła o 1,6%, podczas gdy inne branże odczuły większe spadki. Sektor maszynowy stracił ponad 17 000 etatów, a produkcja metali około 12 000. Branża chemiczna i farmaceutyczna pozostały względnie stabilne, z nieznacznymi redukcjami zatrudnienia.

Napięcia handlowe ze Stanami Zjednoczonymi i rosnąca rywalizacja przemysłowa Chin

Głównym katalizatorem zawirowań jest konflikt celny ze Stanami Zjednoczonymi. Podwyższone cła na towary niemieckie sprawiły, że eksport stał się coraz bardziej nieopłacalny . „Gwałtowny spadek eksportu z USA poważnie odbił się na niemieckich producentach” – stwierdza Jan Brorhilker z EY, cytowany przez „Bild”.

Niemieccy producenci zmagają się również z konkurencją ze strony Chin, gdzie branża odnotowuje kurczące się przychody na rynkach Bliskiego Wschodu. „Gwałtowny spadek zysków, nadwyżki mocy produkcyjnych i słabnący popyt międzynarodowy wymuszą drastyczne redukcje zatrudnienia, szczególnie w niemieckich ośrodkach zarządzania, administracji i badań i rozwoju” – dodaje Brorhilker.

Rynek pracy staje się coraz trudniejszy dla początkujących inżynierów. „ Bezrobocie wśród absolwentów będzie rosło – trend, którego w Niemczech nie było od dziesięcioleci” – prognozuje Brorhilker.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *