Gessler chciała zapłacić kartą. Nie mogła. Co na to prawo?

W jednym z odcinków „Kuchennych rewolucji” Magda Gessler za zjedzony posiłek chciała zapłacić kartą. Usłyszała, że nie może. Prawnik Marcin Kruszewski wyjaśnił na Tiktoku, co na to prawo. Czy restauracja lub sklep może nie oferować możliwości płatności bezgotówkowych? Zdjęcie

Gessler Chciala Zaplacic Karta Nie Mogla Co Na To Prawo 1fcd9fa, NEWSFIN

Magda Gessler chciała zapłacić za zamówione dania kartą. Usłyszała, że nie może. / Michal Wozniak/Dzien Dobry TVN/East News /East News Reklama

Z badania „Preferencje płatnicze Polaków 2024” PolCard from Fiserv wynika, że z bezgotówkowych form płatności regularnie korzysta 75 proc. respondentów. 

Płatności bezgotówkowe. Polska cyfrową potęgą

Płatności zbliżeniowe czy BLIK-iem cieszą się też popularnością wśród seniorów. Bezgotówkowo płaci aż 44 proc. osób po 70. roku życia. 

Płatności w Polsce należą do najbardziej cyfrowych na świecie, zarówno pod względem masowego wykorzystania, jak i dostępności produktów. W fizycznych punktach sprzedaży gotówka stanowi 35 proc. wszystkich transakcji, więc te ponad 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi” – mówił pod koniec marca w rozmowie z Newseria Biznes prof. Michał Polasik, dyrektor Centrum Gospodarki Finansów Cyfrowych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Reklama

Magda Gessler chciała zapłacić kartą. Lokal nie dawał takiej możliwości

Trudno się więc dziwić Magdzie Gessler w odwiedzanym przez siebie lokalu w ramach „Kuchennych rewolucji”, za rachunek opiewający na kwotę 92 zł, pragnęła zapłacić kartą. Kelner oświadczył jednak, że restauracja nie oferuje tej formy płatności.

„Nie mam gotówki” — odpowiedziała mu nieco zmieszana Gessler. W odpowiedzi usłyszała, że posiłek będzie prezentem.

Czy przedsiębiorca musi oferować możliwość płatności kartą? Marcin Kruszewski wyjaśnia

Do sytuacji z programu postanowił odnieść się prawnik Marcin Kruszewski prowadzący na Tiktoku kanał Prawo Marcina. Jak wyjaśnił – polskie prawo nie nakłada na przedsiębiorcę obowiązku posiadania terminalu płatniczego i gwarantowania płatności kartą. 

Gotówką, poza nielicznymi wyjątkami, zgodnie z przepisami możemy zapłacić wszędzie. Inaczej jest jednak z kartami, bo obowiązku posiadania terminala żaden restaurator czy sprzedawca nie ma.

Marcin Kruszewski, prawnik

Prawnik zaznaczył przy tym, że przepisy obligują przedsiębiorcę do zapewnienia klientowi przynajmniej jednej opcji płatności bezgotówkowej. Jeśli więc nie jesteś w stanie zapłacić gotówką, to sprzedawca powinien udostępnić ci np. dane do przelewu lub przyjąć płatność BLIK-iem.  

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. „Wydarzenia”. Recepta dla służby zdrowia. Rząd szykuje zmiany Polsat News

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *