Auta z największą ilością usterek. Popularny polski model blisko podium.

Akumulatory, przekładnie, instalacja elektryczna i motory, a w przypadku pojazdów elektrycznych baterie trakcyjne, są najczęściej ulegającymi uszkodzeniom elementami w nowych samochodach – wynika to z analizy przeprowadzonej przez brytyjski magazyn motoryzacyjny „What car”. Pomimo że większość napraw realizowana jest w ramach rękojmi, to eliminacja niektórych niedomagań bywa wyjątkowo kosztowna.

Najbardziej Awaryjne Auta Ulubiony Model Polakw W Czowce F25a0b4, NEWSFIN

fot. Daniel Tadevosyan / / Shutterstock

Raport bazuje na informacjach otrzymanych od przeszło 32 tys. użytkowników samochodów. Mimo że dane tyczą się rynku brytyjskiego, to wszystkie przeanalizowane typy aut dostępne są również w krajowych salonach, a także w punktach sprzedaży aut używanych. Właściciele byli pytani o wielkość usterek, koszty napraw oraz to, ile czasu trwała renowacja. W badaniu uwzględniono pojazdy maksymalnie pięcioletnie.

Optymistyczny rezultat płynący z analizy dla poszukujących nowego pojazdu jest taki, że ilość awarii z roku na rok maleje. Jeszcze w 2018 r. co czwarty pojazd (27 proc.) nie starszy niż 5-letni ulegał defektowi. W 2025 r. wskaźnik ten zmalał do 22 proc. Odwrotnie proporcjonalnie formuje się współczynnik napraw bezpłatnych realizowanych w ramach gwarancji. W 2025 r. wynosi on blisko 95 proc., co oznacza, że jedynie w przypadku co dwudziestej wizyty w serwisie, kierowca musi uszczuplić stan swojego portfela.

Najbardziej usterkowe auta

Nie wszystkie modele dają jednakże powody do zadowolenia. Wśród najbardziej zawodnych typów znalazły się także auta popularne w Polsce – w tym również wśród rodzimych klientów indywidualnych.

Najbardziej usterkowe modele samochodów osobowych

Model

Indeks niezawodności 

[w proc.]

Najczęstsze defekty i częstotliwość ich występowania

nissan juke

55,2

akumulator, silnik – po 12 proc.

volkswagen tiguan

64,2

system multimedialny – 31 proc., hamulce – 19 proc.

kia sportage

72,9

silnik – 21 proc., skrzynia biegów – 17 proc.

mazda cx-60

76,2

zawieszenie – 27 proc., układ kierowniczy – 18 proc.

mercedes klasa c

76,3

silnik – 14 proc., klimatyzacja – 10 proc.

volvo s90/volvo v90

76,7

system multimedialny – 24 proc., elektryka – 12 proc.

audi q7

78,6

elektryka – 20 proc., silnik i układ wydechowy – po 7 proc.

volkswagen id.4

79,6

napęd elektryczny – 18 proc., akumulator trakcyjny – 11 proc.

hyundai ioniq electric

80,1

akumulator – 29 proc., akumulator trakcyjny – 18 proc.

renault austral

80,4

silnik i system multimedialny – po 11 proc.

Źródło: whatcar.com

Najbardziej awaryjnym „pięciolatkiem” okazał się nissan juke, w przypadku którego do warsztatów w największym stopniu jeżdżono z niesprawnymi akumulatorami. Drugim najbardziej usterkowym modelem był popularny wśród krajowych klientów, w szczególności firm rejestrujących na REGON, volkswagen tiguan. Niedomagania dotyczyły najczęściej systemów multimedialnych. Poważniejsze reperacje dotyczyły hamulców oraz elektryki odpowiadającej za funkcjonowanie silnika.

Motory były natomiast najczęstszym utrapieniem posiadaczy mercedesów klasy c oraz przede wszystkim kii sportage. Były one przyczyną co piątej awarii w aktualnie najpopularniejszym modelu wśród rodzimych nabywców indywidualnych. Awarie tyczyły się często również skrzyni biegów oraz elektryki związanej z silnikiem.

W gronie najbardziej zawodnych modeli znalazła się również mazda cx-60. W aż co czwartym przypadku szwankowało zawieszenie, a w co piątym układ kierowniczy.

W nieszczęsnym spisie odnalazły się także dwa elektryki: volkswagen id.4 oraz hyundai ioniq.

Jak już uprzednio nadmieniliśmy, zdecydowaną większość napraw (95 proc.) udało się zrealizować w oparciu o gwarancję. Do kieszeni w największym stopniu musieli sięgać właściciele nissanów juke, w przypadku których przeszło połowa wizyt w punktach serwisowych kosztowała powyżej 1,5 tys. funtów, czyli wg bieżącego kursu ponad 7,3 tys. zł. Kosztowne były również naprawy audi q7 a powyżej wspomnianej kwoty opłacano też w przypadku co dwudziestej usterki kii sportage.

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *