CPK przyspiesza. „Betonowanie ruszy w nadchodzącym roku”

Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego nabiera tempa. W przyszłym roku ma się rozpocząć wznoszenie terminalu i tunelu dla pociągów o wysokiej prędkości. O obecnym stanie tego przedsięwzięcia dyskutowano podczas Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.

Cpk Nabiera Tempa W Przyszym Roku Poleje Si Beton D3f809c, NEWSFIN

/ CPK

Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie jest jednym z najambitniejszych projektów infrastrukturalnych w Europie. Realizacja, której koszt oszacowano na 42,7 mld zł, ma zostać sfinalizowana w 2032 roku, a jego przepustowość osiągnie 40 mln podróżnych rocznie. Plan przewiduje również sposobność dalszej rozbudowy. Zamiarem jest stworzenie nowoczesnego centrum transportowego integrującego lotnictwo, kolej i drogi. O progresie i trudnościach związanych z urzeczywistnianiem planu dyskutowali uczestnicy panelu „Polskie plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego a rozwój Polski i globalne tendencje rozwoju branży lotniczej” podczas Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.

Inwestycja wyraźnie zyskała na szybkości

W ostatnim czasie znacząco przyśpieszyliśmy – oznajmia Filip Czernicki, prezes CPK. – Oczywiście zaistniał ten okres badań, analiz, ocen. Musieliśmy ten plan dogłębniej poznać, bo uprzednio dysponowaliśmy jedynie wiedzą ogólną. Nie zapominajmy, że miniony rząd dopiero po przegranych wyborach podejmował decyzję o tym, jak ma być dotowany ten plan. Poprzedni rząd dopiero po przegranych wyborach podejmował decyzję o tym, jak ma być finansowany ten projekt. W jego programie wieloletnim, nie było funduszy nawet na całą linię „Y”. Aktualnie mamy zagwarantowane zasoby finansowe, są kolejne transze obligacji, którymi spółka jest umacniana – to baza do działania. Odebrano już też projekty terminala. Wkrótce rozpocznie się wiercenie tunelu pod Łodzią dla kolei dużych szybkości. Uruchomiliśmy dialog konkurencyjny na wykonawcę terminala – postępowanie o sumarycznej wartości przeszło 10 mld zł. W nadchodzących miesiącach zostaną otwarte kolejne spore postępowania. Jeszcze w tym roku będziemy zapraszać wykonawców do składania propozycji na kolejne fragmenty budowy kolei między Warszawą a Łodzią – komunikuje szef Centralnego Portu Komunikacyjnego.

fot. Katarzyna Wiązowska / Bankier.pl

Postęp w nabywaniu gruntów

Prezes CPK zaakcentował także istotność zmian legislacyjnych.
– Właśnie w Senacie uchwalono nowelizację ustawy o CPK, która nie dopuści do eksmisji bez przekazania środków w wysokości co najmniej 85 proc. pierwszej wyceny. To istotne, gdyż procedura wywłaszczeniowa jest faktycznie nieludzka w Polsce. W standardowym trybie otrzymuje się decyzję administracyjną, 120 dni na wyprowadzkę i zero pieniędzy. Wypłata następuje dopiero, jak uprawomocni się wyrok, co może nastąpić nawet po wielu latach. Żywimy nadzieję, że prezydent szybko sygnuje tę ustawę. Dzięki nowym regulacjom możemy stwierdzić, że ów projekt nie będzie realizowany na ludzkiej krzywdzie – argumentuje Filip Czernicki. – Co się tyczy lotniska, mamy nabyte powyżej 55 proc. obszaru tego terenu, który jest niezbędny. Kilkanaście rodzin nadal prowadzi rozmowy. Na szlaku linii Warszawa- Łódź nabytych jest powyżej 90 proc. nieruchomości zabudowanych, a pozostałe będziemy pozyskiwać w procedurze wywłaszczeniowej.

Najważniejsza jest zyskowność

Jak przekonuje Łukasz Chaberski, prezes Polskich Portów Lotniczych S.A., PPL będzie inwestorem branżowym w CPK.
– Dlatego mamy powody, ażeby nasze działania prowadzić w sposób należyty i szybki. Należy do nich modernizacja na lotnisku Chopina w Warszawie. Jest ona konieczna, aby obsłużyć stale wzrastający ruch i po to, żebyśmy w roku 2032 obsługiwali ponad 30 mln osób rocznie i przetransferować ruch na CPK. Od pierwszego roku to lotnisko winno działać wydajnie, zarówno operacyjnie, jak i biznesowo – sądzi Łukasz Chaberski.

Z kolei Radosław Stępień, prezes Polskiej Grupy Lotniczej S.A., zwrócił uwagę na znaczenie planowania finansowego.
Jeżeli dobrze nie skalkulujemy transformacji i transferu linii lotniczych na CPK, znajdziemy się z przepiękną infrastrukturą i sporymi kosztami, które odbiją się na klientach. Chodzi o to, aby logicznie zaplanować ekonomię projektu i zagwarantować rentowność spółek.

Prof. Dorota Niedziółka, prorektor ds. rozwoju i kierownik Katedry Geografii Ekonomicznej w SGH, wskazała na potencjalny efekt gospodarczy.
Wybudowanie tego lotniska może działać jak katalizator, generując dodatkową aktywność. Każdy komponent infrastruktury wywołuje pozytywny wpływ rozwoju gospodarczego. Teraźniejszość jednak wymaga racjonalności. Skala i funkcjonalność muszą odpowiadać aktualnym potrzebom – podkreśla przedstawicielka SGH.

Nowa kolej winna wzbudzać wyłącznie zapał?

Natomiast Prof. Michał Wolański, dyrektor Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności w SGH, odniósł się do elementu kolejowego:
– Wzbudza on ostatnio emocje, moim zdaniem zupełnie nieuzasadnione. Albowiem winien wzbudzać wyłącznie entuzjazm. Linia „Y” z Warszawy do Poznania i Wrocławia m.in. skróci czas przejazdu ze stolicy do Wrocławia do 1 godz. 40 minut. Poza tym, Łódź to miasto o ogromnym potencjale, któremu wciąż brakuje dobrego połączenia lotniczego. Teraz uzyska taką możliwość – twierdzi ekspert.
Prof. Michał Wolański zwrócił także uwagę na kwestie szybkości.

– Budowa linii kolejowej na 350 km/h kosztuje zaledwie o około 5 proc. więcej niż na 250 km/h – wyłącznie dlatego, że potrzebujemy wiadukty o większej nośności, żeby na nich umieścić wyższe ekrany dźwiękochłonne. Ale za to, co teraz kosztuje 5 proc. więcej przy budowie, później przy przerabianiu trzeba byłoby zapłacić o wiele więcej – dodaje.

Projekt przygotowany do realizacji

Według Filipa Czernickiego, projekt jest już przygotowany do przejścia w fazę realizacji.
– Po podpisaniu nowelizacji ustawy przez prezydenta złożymy wnioski o pozwolenie na budowę m.in. lotniska. W przyszłym roku zacznie wylewać się beton i rozpoczniemy palowanie Mamy do wbicia 15 tys. pali w trudnym terenie. Mniej więcej do końca przyszłego roku również większość najistotniejszych postępowań będzie rozstrzygnięta. Potem potrzebujemy czterech lat na budowę. Uruchomienie CPK planujemy na 2032 rok. Dziś harmonogram ma 80-procentowe prawdopodobieństwo realizacji – zaakcentował prezes CPK.

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *