Sprzedaż ubrań i platform do gier wideo napędziła polski wywóz w drugim kwartale – poinformował NBP w charakterystyce sytuacji w bilansie płatniczym za II kwartał.
NBP komunikuje, że największy wpływ na wartościowy progres eksportu w II kwartale 2025 r. miało powiększenie sprzedaży zewnętrznej pozostałych towarów konsumpcyjnych (tj. bez uwzględnienia dóbr trwałego użytku).
Wywóz tych produktów cechowała największa dynamika, na co wpłynął przede wszystkim reeksport odzieży oraz platform do gier wideo.
Ustalono, że wartość wywozu towarów konsumpcyjnych półtrwałych i nietrwałych podniosła się w II kwartale o 8,0 proc. rdr (w porównaniu do 4,2 proc. na początku 2025 r.), wspierając odwrócenie tendencji zniżkowej eksportu ogółem. Wartość ich wywozu osiągnęła najwyższą wartość, uwzględniając wyniki dla II kwartału, a ich udział – 14,8 proc. był największy od czasu pandemii.
Największy wpływ na progres wartości sprzedaży zagranicznej w tej kategorii miały ubrania. Z kolei pozycją o najobszerniejszym wzroście wywozu w II kwartale 2025 r. były platformy do gier wideo. W obu sytuacjach znacznemu wzrostowi eksportu towarzyszył intensywny wzrost importu. W II kwartale 2025 r. wartość wywozu odzieży wzrosła o 18 proc. rdr i był to już piąty następny kwartał z dwucyfrową dynamiką wywozu w tej grupie.
Zdecydowanie najistotniejszym obszarem wywozu ubrań były Niemcy, na które przypadało 43,6 proc. wartości tych transakcji. Wśród reszty odbiorców przeważały kraje UE – szczególnie Holandia, Francja, Włochy i Czechy.
Jak zasygnalizowano, wywóz platform ma charakter sezonowy i ogniskuje się przede wszystkim w czwartych kwartałach. W 2025 r. punkt kulminacyjny sprzedaży prawdopodobnie nastąpił w II kwartale, co dodatkowo, przez wzgląd na niski punkt odniesienia, wpłynęło na zwiększenie rozmiaru progresu wywozu. W omawianym okresie wartość wywozu platform wzrosła 2,5-krotnie w porównaniu z rokiem poprzednim. Także i w tym przypadku najistotniejszym odbiorcą były Niemcy (40,1 proc.), a pozostała część eksportu trafiła m.in. do Szwecji, Holandii i Czech.
NBP zwraca uwagę na solidny w II kwartale eksport samochodów osobowych. Po czterech następujących po sobie kwartałach dużych spadków związanych z zakończeniem wytwarzania niektórych modeli, wartość wywozu nowych aut powiększyła się o 10,8 proc. rdr. W II kwartale wywóz nowych samochodów osiągnął poziom 89,4 tys. sztuk, a więc podobny do II kwartału 2024 r. Zmiana w strukturze wywożonych pojazdów wpłynęła na progres wartości wywozu. W analizowanym okresie powiększył się wywóz klasycznych samochodów hybrydowych (HEV), które stanowią najliczniejszą grupę w eksporcie (43,6 proc.) oraz samochodów hybrydowych z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła zasilania (PHEV). Z kolei w eksporcie samochodów z silnikami benzynowymi i diesla kontynuowany był wyraźny trend spadkowy.
Natomiast największy negatywny wpływ na ogólną dynamikę eksportu miała kontynuacja tendencji zniżkowej w wywozie trwałych towarów konsumpcyjnych. W II kwartale 2025 r. wartość wywozu w tej kategorii obniżyła się o 5,8 proc., a więc bardziej niż w czterech wcześniejszych kwartałach. Równocześnie był to 10 kolejny kwartał regresu wywozu trwałych towarów konsumpcyjnych. Do pogłębienia się rozmiaru spadku w omawianym okresie doprowadził głównie mniejszy o 20 proc. rdr eksport odbiorników telewizyjnych, które do niedawna stanowiły jedną z ważniejszych pozycji w polskim eksporcie.
Dodatkowo niesprzyjający wpływ na zmiany eksportu miało zmniejszenie sprzedaży aparatów słuchowych, głównie na rynek amerykański. Z kolei eksport mebli oraz sprzętu AGD wykazuje tendencje stagnacyjne. W analizowanym okresie wartość eksportu mebli obniżyła się o 1,7 proc. rdr, a eksportu AGD o 0,5 proc. rdr.
"Jednym z powodów długofalowej tendencji zniżkowej w eksporcie towarów konsumpcyjnych trwałego użytku może być progres konkurencji na rynkach Unii Europejskiej ze strony pozostałych dostawców, w tym przede wszystkim z Chin" – napisał NBP. (PAP Biznes)
map/ osz/