Uber z dopłatami zamiast owocowego dnia. Nowe profity na dojazdy.

Pracownicy coraz częściej wypatrują wsparcia od pracodawców w ponoszeniu wydatków związanych z dojazdami. Obejmuje to m.in. subwencje na benzynę, wejściówki do transportu miejskiego lub usługi transportowe. Aktualnie benefity powiązane z mobilnością proponuje 9 proc. przedsiębiorstw – wynika z analizy Bolt Business. Raport sygnalizuje, że więcej niż połowa Polaków jeździ do pracy autem osobowym i spędza w nim minimum 30 minut dziennie.

Zamiast Owocowych Czwartkw Dopaty Do Ubera Nowe Benefity Dotyczce Mobilnoci Feccbc6, NEWSFIN

fot. Octavian Lazar / / Shutterstock

– Z naszych badań bezsprzecznie wynika, że podstawową formą przemieszczania się jest samochód, którego koszty utrzymania są notorycznie spore. Dla przykładu – w Polsce dojazd do pracy dla statystycznego obywatela to 137 zł, czyli ekwiwalent przykładowego rachunku kilkudniowych zakupów spożywczych albo też opłaty za dostęp do internetu – oznajmia agencji Newseria Magda Frątczak, senior country sales manager w Bolt Business w Polsce. – Wydatki tych przejazdów są istotnie zróżnicowane w poszczególnych krajach. Polska okazała się najtańsza ze wszystkich analizowanych państw, a Słowacja – najdroższa. Pomiędzy nimi plasowały się Czechy i Rumunia.

Z badania zrealizowanego przez Minds & Roses dla Bolt Business w Polsce, Czechach, Rumunii oraz Słowacji wynika, że pojazd osobowy wciąż jest najczęściej wybieranym sposobem dojazdu do pracy w każdym z badanych krajów. W Polsce tyczy się to 55 proc. ankietowanych.

Kluczowe jest to, że mnóstwo osób, niezależnie od codziennych podróży do biura, używa auta również do realizacji rutynowych spraw, co sprawia, że przebywa w nim przynajmniej 30 minut każdego dnia – uwypukla Magda Frątczak.

Zapytani o to, co im się podoba, a co nie w dojazdach, ankietowani w poszczególnych krajach wskazywali na różne detale, lecz zarysowały się wyraźne tendencje. Wśród zalet respondenci wymienili:

  • chwilę na rozważania (35 proc.),
  • element stałej rutyny (34 proc.),
  • czas na odpoczynek (33 proc.).

Z kolei najczęściej wymieniane niedogodności to:

  • korki (40 proc.),
  • koszty (32 proc.),
  • ścisk w komunikacji (30 proc.).

Stopień zadowolenia z dojazdów jest stosunkowo spory, ponieważ manifestuje go mniej więcej 2/3 ankietowanych. Mankamentem nagminnie jest natomiast jakość i komfort przemieszczania się. Szczególnie wyraźne rozbieżności widać pomiędzy osobami z centrów miast a tymi dojeżdżającymi z peryferii i obszarów wiejskich, gdzie satysfakcja maleje do 58 proc.

– Blisko 40 proc. pracowników w każdym z krajów chciałoby posiadać benefit dotyczący mobilności, to znaczy w jakiś sposób pragnęliby, ażeby pracodawca kompensował im zarówno czas, jak i koszt dojazdu do biura. Co istotne, tylko 9 proc. przedsiębiorstw w Polsce może zaoferować taką opcję swoim podwładnym – zaznacza przedstawicielka Bolt Business.

Pomimo że więcej niż połowa pracowników (53 proc.) nie musi codziennie zjawiać się w biurze, to subsydia do transportu są najczęściej wskazywanym benefitem, który mógłby ich skłonić do częstszej obecności. Zasygnalizowało to 48 proc. respondentów. Z kolei 36 proc. respondentów wskazało budżet na dojazdy jako jeden z najbardziej atrakcyjnych benefitów pracowniczych. Jako poszukiwane wsparcie wymieniano zazwyczaj zwrot kosztów paliwa oraz transportu publicznego. Oczekiwane dopłaty miesięczne do dojazdów wynoszą średnio 177 zł.

– Praktyka pokazuje, że system benefitów mobilnościowych nie musi być rozbudowany. Mówimy tutaj o bardzo prostych rozwiązaniach – może to być finansowe wsparcie do paliwa, bilet okresowy na komunikację zbiorową bądź budżet w aplikacji mobilnej, która umożliwia spożytkowanie go w sposób najbardziej korzystny dla pracownika – informuje Magda Frątczak. – Z naszego badania bezsprzecznie wynika, że benefity mobilnościowe są jednym z najpotężniejszych benefitów budujących przywiązanie zatrudnionych. Ponad 1/3 ankietowanych stwierdziła, że są one dla nich najatrakcyjniejsze. To ukazuje, jak wielkie jest pole do poprawy oraz jak spory potencjał posiadają firmy, które zdecydują się na taki ruch.

Dla najmłodszych pracowników (18-24 lata) szczególnie pociągające są usługi przewozowe takie jak Bolt – przyznało to 28 proc. badanych. Właśnie w tej kategorii wiekowej, czyli pośród najmłodszych pracowników, którzy rozpoczynali kariery w trakcie pandemii, oczekiwania co do benefitów związanych z mobilnością są szczególnie wysokie. Możliwość skorzystania z takiego wsparcia jest dla nich ważnym czynnikiem podnoszącym satysfakcję z pracy.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *