OLX z milionową karą od UOKiK. Platforma wprowadzała użytkowników w błąd

Algorytm preferujący pozytywne recenzje oraz oceny od użytkowników, którzy nie dokonali żadnych zakupów – to tylko część zarzutów zgłaszanych przez wielu użytkowników platformy OLX, które zostały zbadane przez UOKiK. Prezes Urzędu ponownie nałożył karę na serwis. Tym razem kwota ta wynosi ponad 28 milionów złotych.

Zdjęcie

Olx Z Milionow Kar Od Uokik Platforma Wprowadzaa Uytkownikw W Bd 2b151e7, NEWSFIN

OLX z kolejną karą od UOKiK /Anna Golaszewska/East News /East News Reklama

Nie było przeszkód, aby oceny na OLX wystawiali ci, którzy nic nie zakupili, podczas gdy osoby, które dokonały zakupu, nie zawsze miały tę możliwość. Problematyczny system ocen na OLX zakończył się ogromną karą od UOKiK. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów po raz kolejny poddał krytyce praktyki Grupy OLX. Wcześniej nałożył na firmę obowiązek zmiany zasad dotyczących dostawy.

OLX z nieprzejrzystym systemem ocen

OLX.pl to jedno z najczęściej używanych miejsc do ogłoszeń w Polsce. Osoby prywatne oraz przedsiębiorcy sprzedają tutaj zarówno nowe, jak i używane towary oraz usługi. Opinie innych użytkowników powinny w teorii ułatwiać podejmowanie decyzji zakupowych. Teoretycznie tylko użytkownicy oznaczeni jako „kupujący” mogli wystawiać opinie. Do prezesa UOKiK docierały jednak informacje od użytkowników, że nie zawsze tak to funkcjonuje.

Reklama

„Otrzymałam negatywną ocenę od użytkownika, z którym nie miałam nawet kontaktu. Nie prowadziłam z tym Panem rozmowy ani telefonicznie, ani na OLX” – informuje UOKiK w swoim komunikacie, cytując wypowiedź użytkowniczki.

Prezes UOKiK wyjaśnia, że użytkownicy OLX nie zdawali sobie sprawy, iż „ocena może być wystawiona przez osobę, która nie dokonała zakupu, a nawet przez taką, z którą nie mieli żadnego kontaktu”.

„Platforma umożliwiała wystawienie opinii na podstawie 'doświadczenia transakcyjnego’. Oceniać mogli także ci, którzy jedynie zapytali o produkt lub wyświetlili dane kontaktowe przy ofercie. To mogło wprowadzać w błąd konsumentów korzystających z portalu i naruszać ich interesy” – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Z badań zleconych przez UOKiK wynika, że opinie są istotnym źródłem informacji przy podejmowaniu decyzji zakupowych dla 86 proc. osób robiących zakupy w internecie.

Ponad 3 lata wprowadzania użytkowników OLX w błąd

UOKiK informuje, że „Grupa OLX stosowała wieloetapową metodę obliczania ogólnej oceny użytkownika (…) Przypisywała większą wagę ocenom pozytywnym niż negatywnym, a dodatkowo oceny poniżej połowy w skali były klasyfikowane i prezentowane jako pozytywne,” czytamy w komunikacie Urzędu.

„Prezes UOKiK zbadał, kto i kiedy mógł wystawić opinię na serwisie OLX.pl, jaki algorytm stosowała firma do obliczenia końcowych ocen użytkowników oraz jak informowała o zasadach panujących na platformie. Za praktyki wprowadzające w błąd, nałożono na Grupę OLX karę w wysokości ponad 28 milionów złotych” – podano w czwartkowym komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wspomniane praktyki były stosowane przez firmę od listopada 2020 roku do 31 lipca 2024 roku, co oznacza, że użytkownicy byli wprowadzani w błąd przez ponad 3,5 roku. Decyzja o karze wynoszącej 28 420 869 złotych nie jest prawomocna. Spółce przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Czesi w Polsce na zakupach Polsat News

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *